Sharing is caring =)

Jumaat, 31 Disember 2010

POST MORTEM KEHIDUPAN

Salam muhasabah.. Ha… Today is the last day for this year, 2010. 31st of December 2010. Yesterday was my birthday. Special day for me.. Haha.. Di kesempatan hari terakhir pada tahun ni, sy nak amek ksempatan untuk mengucapkan SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU 2011. Disamping tu, ‘SELAMAT HARI LAHIR MOHD ROZAIMI BIN RAJID” ucapan untuk diriku sendiri…. Hahaha…. Nampaknya, bertambah lagi angka umoku.. Dah tua da.. Tapi jiwa masih muda.. haha…. Tahun ini penuh dengan pebagai suka-duka. Masam manis sentiasa menemani. So, I want to share about my experiences or my precious moment during 2010. Fuh!! Banyak sangat ni.. xpa, sy akan cuba kongsikan jugak =). Hmmm… bercakap pasal kenangan2 ni, susah jugak nak ingat.. Awal tahun ni sy dapat tau yg sy di-posting-kan di SARAWAK.. Tekezut-nyee.. Lain yg dipohon, lain pulak yg dapat (sepatutnya SABAH). Btw, sy cekalkan hati jugak, meredah belukar dan anak sungai. Manyak susah wo.. Akhirnya sampai di SK SUNGAI LINGKAU, satu penempatan orang Iban. Ms tu xda transport lg. Punya la susah nak keluar dari daerah ni. Dahla gaji xkluar lagi. 3 bulan br dapat. Xseperti rakan2 lain, dah dapat awal (bln 2 xsilap). Hidup sebatang kara masa tu. Dah la tinggal sorg ja. Sunyi giler. Haha. Tapi Alhamdulillah, sy cekalkan hati, saya tabahkn diri, sy dapat adapt di bumi asing ni. Syukur kerana rakan2 guru banyak membantu semasa dalam tempoh kesusahan ni. Pastu, my convo.. Terbang ke KL, dapat jumpa member2 lama. Kla, stop. Lepas tu, bln 6, selepas cuti midsem, sy drive dr SABAH ke SARAWAK. Best, tapi memenatkan. Masa tu dahla 1st time, sesat pulak d tempat org. lucu giler..haha.. Dengan ke-ADA-an kereta ni (BLM –BIRU), mudah la sy nak pergi mana2. Lepas tu, cuti akhir tahun drive lagi. Kali ni solo. Xkonvoy mcm yg 1st tu. Nasib baik ada bantuan peta GPS dr nokia, dapat tembus BRUNEI tu. THANKS my phone…Then, menikmati cuti bersama keluarga. Baru balik semula ke Sarawak. Thanks Wandy sbb join, leh ganti2 drive. Haha… <-- Yg ni roughfly la…. 2010: Tahun yang penuh dengan cabaran dan kenangan yang mendewasakan diri, memantapkan hati, mematangkan fikiran. Banyak lembaran2 sejarah manis dan pahit yang terkandung di dalamnya….

Sy Ringkas kan seperti dibawah ni =) :

1. Menyertai Sepanduk Maulidurrasul Peringkat Daerah Simunjan. Geng Warga Pendidik.. Yg ni dapat no 2 daripada 30 kontinjen… 1st time menyertai. Thanks to ustz Naim yg byk membantu. N to all teachers... =)

Ustaz Naim tengah khusyuk mencat.. hehe.. jgn marah ye ustaz.

2. Menyertai Festival Nasyid Peringkat Negeri Sarawak

Yg hujung skali, dr kiri: saya..haha..jd tugu Negara (Dahla kena komen byk kali sbb xnampk mcm patung..huhu)

Nabil Nadhawi (Simunjan’s Group)

Festival ini diadakan pada bulan 4, Dapat tempat ke 3.

Khamis, 30 Disember 2010

Antara Fantasi dan Realiti

Peristiwa kedua yang saya ingin kongsikan kepada teman pembaca sekalian adalah berkenaan dengan kemalangan yang hampir meragut nyawa. Kejadian ini berlaku seminggu sebelum cuti akhir tahun 2010. Sebenarnya, hari tu saya pergi ke kuching untuk ‘service’ kereta. Tapi tak sangka pulak, terlibat dengan kemalangan jalan yang disebabkan oleh kecuaian sendiri. Jam 7 malam. Saya mula menaiki feri ke Simunjan. Pada masa itu, saya menanti rakan yang kebetulan sama-sama menuju ke destinasi yang sama. Setibanya kami di tebing sebelah, saya mula memecut laju. Tapi belum ke tahap maksimum disebabkan cuaca yang tiba-tiba berubah. Guruh di langit mula menampakkan impaknya. Dentuman sana sini kedengaran ibarat bom atom yang meletup di merata tempat. Sambung-menyambung diikuti oleh pancaran kilat yang menyala-nyala. Saya tidak berani untuk menekan ‘paddle’ minyak lagi kerana keadaan cuaca yang berubah secara mendadak dan permukaan jalan raya yang licin.

Hujan mencurah-curah dengan lebatnya menyukarkan saya untuk meluaskan pandangan jauh ke hadapan. 20 minit bertarung dengan cuaca akhirnya saya tidak sabar lagi untuk menambah kadar pecutan kereta. Satu-persatu kereta saya pintas. Tepat jam 7.30 malam, kereta proton waja yang ada dihadapan mencabar kesabaran saya. Mungkin pemanduannya yang berhati-hati untuk mengelakkan kecelakaan (terlalu lambat). Saya meneliti keadaan jalan raya pada masa itu. Nampaknya ‘line clear’. Seperti ada satu suara yang mendorong saya untuk memintas kereta dihadapan. Apa yang saya perhatikan ialah jalan di hadapan kelihatan lurus dan membolehkan saya untuk memotongnya. Saat itu, saya menekan minyak (60 km per jam), bagi saya tidak laju pun. Tetapi yang hairannya, penglihatan saya seakan ditutup. Apa yang saya nampak ialah satu lorong yang sangat lurus. Jelas sekali dan mustahil terjadi kemalangan bagi sesiapa yang mengalami. Kemudian, dalam masa yang sama, kilat memancar tepat ke arah hadapan kereta. Pandangan silau seketika. (tak sampai sesaat) Apa yang berlaku di luar duga. Rupa-rupanya jalan yang lurus hanya palsu semata. Apa yang dihadapan adalah selekoh tajam yang sangat merbahaya. Dengan spontan, saya menekan brek sehabis yang mungkin dibantu oleh kawalan ‘steering’ untuk mengurangkan risiko kemalangan. Namun, saya tidak mampu berbuat apa-apa kerana terlalu rapat dengan selekoh tersebut. Saya hanya mampu berdoa di dalam hati dan pasrah di atas segalanya.

Sekelip mata sahaja saya telah terdampar di tebing parit di mana keadaan kereta menjunam ke bawah lantai parit menyebabkan sebahagian kereta berendam dalam air. Mujur saya cepat mematikan enjin kereta. Kalau tidak, rosak sistem rasanya. Saya melanggar sebuah pondok di tepi jalan raya. Atapnya roboh. Salah satu tiangnya membolosi cermin kereta hadapan hampir menembusi pertahanan tulang rusuk saya. Sasarannya tepat ke arah jantung saya. Syukur kerana ianya terhenti tepat-tepat mengenai permukaan kulit saya. Alhamdulillah saya selamat. Ketika itu saya membawa seorang penumpang. Saya hanya risaukan keadaan budak tersebut. Alhamdulillah, tiada korban jiwa pada malam itu. Saya tidak kisah akan keadaan kereta. Yang penting, semuanya selamat. Fikiran saya hanya tertumpu untuk menyelamatkan diri. Saya dengan cepat mengarahkan rakan disamping saya untuk keluar menyelamatkan diri. Akhirnya, ramai yang datang untuk menyelamatkan kami. Bermacam-macam persoalan bermain di fikiran saya. Apa yang telah terjadi? Semuanya menjadi tanda tanya. Apa yang penting… kerjasama..haha… yang penting, saya dan rakan selamat. Allah memberikan pengajaran kepada saya untuk lebih bersyukur dan mengingati saat kematian. Sesungguhnya kematian itu sangat HAMPIR.. renung-renungkan. Semoga kita sentiasa dibimbing dengan taufik dan hidayahNYA.. amiin…


Bangun dari mimpi

Assalamualaikum..
Apa khabar teman pembaca sekalian? Harap sihatlah hendaknya ek. Kali ini saya ingin berkongsi tentang pengalaman yang membuatkan saya bangun dari fantasi dan realiti bagi tahun 2010 ni. Apakah ia? Mesti anda tertanya-tanya kan! Baiklah, saya mulakan dengan pengalaman pertama yang juga merupakan peristiwa hitam dalam hidup saya. Ataupun, boleh saya katakan juga sebagai titik keinsafan pada diri saya. Kejadian ini berlaku dalam dua bulan lepas, seminggu sebelum ‘parent’ saya menziarahi saya di bumi kenyalang ni. Ceritanya bermula macam ni. Malam tu saya mula rasa mengantuk, jadi seperti biasa saya akan cuba membersihkan diri sebelum ‘landing’ di atas tilam saya yang empuk.
Kejadian ini berlaku sekitar pukul 2 lebih. Masa tu saya dah rasa lain. Seakan-akan ada sesuatu yang menghalang saya daripada tidur. Ustaz2 kata, kalau rasa susah untuk tidur, bacalah 3 qul. Lepas tu tidur dalam keadaan mengiring ke kanan. Dalam keadaan yang letih, saya pun cuba untuk melakukan seperti yang pernah saya pelajari dan dipesan oleh ustaz saya. Saya mula membaca surah al-fatihah, ayat qursi, ayat akhir surah al-baqarah, dan saya tutup dengan membaca 3 qul. Alhamdulillah, saya dapat melaksanakan setiap bacaan saya. Walaubagaimanapun, gangguan tersebut semakin agresif (saya fikir ianya adalah gangguan lah). Perlahan-lahan, saya mengambil ‘handphone’ dan memutarkan ‘ayat-ayat ruqyah’ yang tersimpan dalam memori telefon. Sebenarnya untuk pengetahuan rakan-rakan sekalian, ‘ruqyah syarie’ ni adalah bertujuan untuk menghalang gangguan makhluk halus. Atau lebih tepat lagi bertujuan sebagai ‘pembakar jin’.
Alhamdulillah berkat pertolongan daripada Tuhan dengan izin Allah, saya dapat melelapkan mata. Saya ingatkan kejadiaan itu telah berakhir, rupa-rupanya ia baru bermula. Then….Saya bermimpi. Di dalam mimpi saya, saya tengah leka bermain ‘game’ di ‘laptop’ (game warcraft la katakan..hehe). Kemudian selesai bermain, saya mula memadamkan suis lampu dan kipas. Kerana rasa mengantuk yang amat sangat (sebab tak tidur siang hari, lagipun jam dah pukul 2.30 p.m., kalau di sini kira lewat dah la), saya menuju ke bilik air, membersihkan muka dan badan. Selepas itu saya bergerak ke arah bilik tidur kerana bersedia untuk merebahkan diri di atas katil. Dan ianya bermula. Apa yang saya ceritakan seperti di atas tadi tu betul2 berlaku semula. Seakan-akan kejadian itu telah ‘di-record’ dan di ‘playback-kn’ balik. Sehinggalah ke ‘part’ saya mula melelapkan mata tu, selepas membaca 3qul……………
Tiba-tiba, dada saya rasa berat, sukar untuk bernafas. Terasa seperti di tekan oleh sesuatu yang amat berat, seluruh anggota badan saya terkunci. Tidak dapat bergerak, bersuara dan berkata-kata. (orang selalu kata kena tindih) Kemudian, terasa seram sejuk, tetiba ja bulu roma ni meremang. Saya dapat rasakan akan kehadiran suatu lembaga di sebelah kanan saya. Susah untuk digambarkan bentuk fizikal lembaga itu. Secara kasar, lembaga itu berwarna hitam gelap, bentuk seakan2 bayang-bayang (berbulu rasanya). Matanya berwana merah api (entahlah, mata ke apa). Bentuknya bukan seperti manusia tetapi mempunyai tangan. Ok la! Cukup sekadar itu. Pada awalnya, lembaga tu cuba merapati saya. Kemudian ia mengatakan sesuatu. Cukup jelas di telinga saya. ‘MASA KAMU TELAH SAMPAI’. Apabila saya terdengar kalimah itu, dengan serta-merta perasaan saya semakin seram. Emosi tidak menentu, ‘fikiran semakin bercelaru’. (rasa macam nak mati la orang kata) “Ya Allah, adakah ini mimpi. Kejutkanlah aku dari tidurku.” Batin saya meronta-ronta. Saya berdoa dan mengharap untuk dilepaskan daripada penjara mimpi ini.
Lembaga itu mula memegang saya. Ia mengangkat saya dan memindahkan saya ke sudut bilik bertentangan dengan kedudukan asal tadi. Ya Allah, sangat sukar untuk saya gambarkan perasaan saya pada masa itu. Seperti hendak dicabut nyawa. Macam da sampai ajal. Tinggal tunggu masa ja untuk dicabut nyawa. Saya meronta-ronta untuk melepaskan diri. Macam-macam yang saya baca. Ayat qursi diulang-ulang. Surah yasin dibaca dan bermacam-macam lagi. Semuanya tidak menjadi. Seakan tidak lut kepada makhluk itu. “Sesungguhnya kematian itu tidak boleh dilengah-lengahkan walau sesaat pun. Tidak boleh ditunda dan dilambatkan” pesanan ustaz semasa ceramah agama terngiang-ngiang di telingaku. “Ya Allah, ampunilah dosaku, sesungguhnya hambamu yang hina ini banyak melakukan maksiat kepadamu”. Air mataku jatuh berderai. Perlakuanku sama seperti seorang bayi kecil yang meronta-ronta untuk dilepaskan sambil tangisan yang semakin nyaring. “Aku tidak bersedia lagi untuk mati”. Hati kecilku berbicara. Perasaan gerun dan takut mula menyapaku. Ego lelakiku mula kecut, entah hilang ke mana. Kewarasan fikiranku semakin diuji. Rasa macam hendak gila……… Belum mati yang betul2 lagi..
Ok la, dipendekkan cerita. Dalam kepayahan bergelut dengan emosi dan fizikalku, tiba2 muncul suara2 merdu mengalunkan bacaan qalam suci, didendangkan dengan penuh keinsafan dan tulus ikhlas. Mematikan langkah setiap jiwa yang bernyawa, meniup semangat taubat dalam jiwa yang alpa, menggetarkan qalbu yang penuh dengan noda dan dosa. Teramat merdu. Merdunya Ya Allah….. Ucapannya…
لاَ إِ لـَهَ إِلاَّ الله...... وَلاَيَئُودُهُ و حِفْظُهُمَا.. وَهُوَالْعَلِىُّ اْلعَظِيمُ
Kalimah itu diulang berkali-kali. Sepertinya mengajarkan saya untuk turut sama mengalunkannya. Perlahan-lahan saya menggerakkan bibir saya. Namun masih terkunci. Saya cuba menggerakkan lidah saya. Saya baca dalam hati. Saya ulang berkali-kali. Lama kelamaan saya rasa tubuh saya semakin ringan. Dalam sekelip mata sahaja saya mampu mengerakkan anggota badan saya. Sejuk yang menyambar bahagian bawah tubuh saya dari kaki hingga ke lutut, perlahan-lahan menjadi hangat. Saya terjaga. Alhamdulillah, saya dapat melepaskan diri dari penjara mimpi yang mungkin membawa maut itu. Syukur kepadaMU ya Allah. Engkau memberi HIDAYAH kepada hambamu yang semakin jauh dariMU ini………………. ARROHMAANIRROHIIM. Sesungguhnya Engkau Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Jumaat, 10 Disember 2010

HIJRAH

Salam Perjuangan...

Sedar tak sedar, kita telah melangkah ke tahun baru, saya percaya ramai di antara kita yang tidak menyedari, terleka di alaf baru... Pernahkah kita bertanya, hari ini berapa haribulan bagi kalender islam. Saya sendiri bila ditanya soalan ini terpinga-pinga untuk menjawabnya. Begitu juga jika ditanya kepada rakan-rakan saya. hampir semua tidak dapat menjawabnya dengan tepet. Anda bagaimana? Tanpa melihat kalender, adakah anda dapat menjawab dengan lancar tanpa sebarang masalah? Jika anda seorang yang sentiasa peka, tahniah!! 100% 'respect' kepada anda. =) Sekiranya dianalisa dengan sedalamnya, bila dikaitkan dengan perkara semudah ini, nampak sangat tahap keprihatinan kita kepada agama sendiri semakin pudar. Kabur dikelilingi oleh kabus kehidupan. Saya bertanya kepada diri sendiri. Lemahnya iman ditambah dengan kurangnya ilmu pengetahuan. Ah!! Rasa hina diri ini. Anda pula bagaiman? Semoga menjadi pemuda dan pemudi yang sentiasa dicintai Allah. =) Erm.. Bercerita tentang HIJRAH. Apa itu hijrah? Bagi saya, hijrah membawa satu pengertian yang besar. Permulaan yang mengakhiri sejarah semalam. Penyebab refleksi bagi setiap yang memerhati, meneliti dan menyedari hakikat kehidupan ini. Pemangkin perubahan bagi sesiapa yang bervisi dan optimis seakan berfungsi seperti enjin yang memutarkan gearnya, penjana tenaga, pencetus segala tindakan, pelancar segala harapan. Dll............... Alhamdulillah kita baru sahaja melangkah ke tahun baru 1432H.Saya tertarik dengan intipati khutbah yang disampaikan semalam. Amalan Sedekah membawa Berkat

"Ma'al Hijrah telah mengingatkan kita kepada peristiwa hijrah Rasulullah SAW dan para sahabat RA. Program hijrah adalah satu langkah Rasulullah SAW yang amat strategik dalam menegakkan dakwah Islamiah. Perlu kita ingat bahawa dengan berjayanya hijrah menjadi jambatan tertegaknya Daulah Islamiah kerana hijrah tersebut dipandu dan didukung oleh keimanan dan ketakwaan yang padu. Kejayaan hijrah ini juga telah mengubah lanskap akidah, ibadah, akhlak dan gaya hidup ummah ketika itu. Firman Allah SWT dalam surah an-Nisa' ayat 100:"

Maksudnya: "Dan sesiapa yang berhijrah di jalan Allah, nescaya ia akan dapati dibumi ini tempat berhijrah yang banyak dan rezeki yang makmur: dan sesiapa yang keluar dari rumahnya untuk berhijrah kepada Allah dan Rasul-Nya, kemudian ia mati sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani."

Khatib menyampaikan khutbahnya dengan lantang. Begitulah, besar maknanya akan pengertian hijrah ini. Adakah kita sudah berHIJRAH. Secara jujur, saya sendiri belum mencapai misi hijrah saya tahun lepas. InsyaAllah, saya akan cuba untuk menghijrahkan diri saya secara rohani dan fizikal kerana kadang-kadang kita lupa tujuan sebenar hijrah kita. Motif tidak berlandaskan syariat islam. Kerana impian hanya tinggal kenangan. Bayangkan saja, tanya hati kita bagaimana, mata, mulut, kaki, tangan dan sebagainya, adakah semuanya digunakan dengan cara yang halal. Amal makruf nahi munkar. Rasanya sekarang ini kita lebih banyak mencerna budaya barat yang dipelopori oleh orang kafir yang mana kita lebih banyak mencegah kebaikan sebaliknya membuat kemungkaran. Astaghfirullahal'adziim.. Minta-minta dijauhkan...Smoga Allah sentiasa memelihara iman kita.

Teman-teman seperjuangan...

Marilah sama-sama kita merenung firman Allah SWT dalam surah Az-Zumar ayat 9:

Maksudnya: "Katakanlah: adakah sama orang yang mengetahui dengan orang yang tidak mengetahui. Sesungguhnya orang yang dapat mengambil peringatan hanyalah orang yang berakal sempurna...

Renung-renungkan... Salam muhasabah... Salam Ma'al Hijrah =)


Khamis, 21 Oktober 2010

Saat terakhir Rasullullah S.A.W.

Detik-detik Rasulullah S.A.W. menjelang sakratul maut...

Ada sebuah kisah tentang kesempurnaan cinta yang dicontohkan Allah lewat pada kehidupan Rasul-Nya. Pagi itu, meskipun langit telah mulai menguning, burung-burung gurun tetap enggan mengepakkan sayapnya.

Pagi itu, Rasulullah S.A.W. dengan suara ‘terbata’ memberikan nasihatnya; “Wahai umatku, kita semua ada dalam kekuasaan Allah dan di bawah cinta kasih-Nya. Maka taati dan bertakwalah kepada-Nya. Kuwariskan dua perkara kepada kalian, sunnahku dan al-Quran. Barang siapa mencintai sunnahku, bererti dia mencintai aku dan kelak orang-orang yang mencintaiku, akan bersama-sama masuk ke syurga bersamaku.”

Khutbah singkat itu diakhiri dengan pandangan mata Rasulullah S.A.W. yang redup menatap sahabatnya satu persatu. Abu Bakar menatap mata itu dengan berkaca-kaca, Umar dadanya turun naik menahan nafas dan tangisnya. Usman menghela nafas panjang dan Ali menundukkan kepalanya dalam-dalam. Isyarat itu telah datang, saatnya sudah tiba. “Rasulullah akan meninggalkan kita semua,” desah hati semua sahabat kala itu. Manusia tercinta itu, hampir selesai menunaikan tugasnya di dunia ini.

Tanda-tanda itu semakin kuat, tatkala Ali dan Fadhal dengan sigap menangkap Rasulullah yang limbung saat turun dari mimbar. Saat itu, seluruh sahabat yang hadir di sana pasti akan menahan detik-detik berlalu, kalau mampu. Matahari kian meninggi, tapi pintu Rasulullah masih tertutup. Sedang di dalamnya, Rasulullah S.A.W. sedang terbaring lemah dengan keningnya yang berkeringat dan membasahi pelepah kurma yang menjadi alas tidurnya.

Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. Bolehkah saya masuk?” tanyanya. Tetapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk, Maaf ayahku sedang demam,” kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu. Kemudian dia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya kepada Fatimah, “Siapakah itu wahai anakku?” “Tak tahulah aku ayah, seperti dirinya pertama kali aku melihatnya,” tutur Fatimah lembut.

Lalu, Rasulullah S.A.W. menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan. Satu-satu bahagian wajahnya seolah hendak di kenang. “Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia, dan dialah malaikatul maut,” kata Rasulullah, Fatimah pun menahan ledakkan tangisnya.

Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah S.A.W. menanyakan kenapa Jibril A.S. tidak ikut serta. Kemudian dipanggilah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut roh kekasih Allah dan penghulu dunia ini.

“Jibril, jelaskan apa hakku nanti dihadapan Allah?” Tanya Rasululllah S.A.W. dengan suara yang amat lemah. “Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti rohmu. Semua syurga terbuka luas menanti kedatanganmu,” kata Jibril. Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh dengan kegelisahan. “Engkau tidak senang mendengar khabar ini?” Tanya Jibril lagi. Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?” “Jangan khuatir, wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: “Kuharamkan syurga bagi sesiapa sahaja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya,” kata Jibril.

Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan roh Rasulullah ditarik. Tampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang. “Jibril betapa sakitnya sakaratul maut ini,” lirih Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang di sampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan mukanya. “Jijikkah engkau melihatku, hingga engkau palingkan wajahmu wahai Jibril?” Tanya Rasulullah S.A.W. pada Malaikat pengantar wahyu itu. “Siapakah yang sanggup melihat kekasih Allah direnggut ajalnya,” kata Jibril.

Sebentar kemudian terdengar Rasulullah S.A.W. memekik, kerana sakit yang tak tertahankan lagi. “Ya Allah, dahsyatnya azab maut ini, timpakan sahaja semua seksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku.” Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tak bergerak lagi. Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Ali segera mendekatkan telinganya. “Uushiikum bis shalati, wa maa malakat aimanuku, peliharalah solat dan santunilah orang-orang yang lemah di antaramu.”

Di luar pintu, esak-tangis mulai kedengaran bersahutan, sahabat saling berpelukan. Fatimah meletakkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan. “Ummatii, ummatii, ummatiii?” - “Umatku, umatku, umatku.” Dan, berakhirlah hidup manusia mulia itu. Kini, mampukah kita menyintai baginda seperti baginda menyayangi kita? Allahumma sholli ‘ala Saiyidina Muhammad wa ‘ala alihi wa sah bihi wa baarik wa sallim.

Betapa cintanya Rasulullah S.A.W. kepada kita. Semoga timbul kesedaran untuk kita agar menyintai Allah dan Rasul-Nya, seperti Allah dan Rasulnya menyintai kita. Kerana sesungguhnya selain daripada itu hanyalah fana belaka.

4 Perkara Tersirat

Yang tersirat di sebalik 4

4 alamat orang cerdik:

  1. Berani menempuh bahaya.
  2. Pandai bermanis muka dengan musuh.
  3. Pandai melihat kesempatan.
  4. Dapat menimbang pertimbangan orang lain.

4 alamat orang beriman:

  1. Meninggalkan maki hamun.
  2. Tidak menyakiti hati orang.
  3. Cepat memberi maaf.
  4. Lama baru menjatuhkan hukuman.

4 tanda orang berakal:

  1. Cinta pada ilmu.
  2. Tidak berubah muka menerima umpat dan puji.
  3. Bagus jawabnya.
  4. Banyak benarnya.

4 alamat orang rendah martabat:

  1. Membuka rahsia.
  2. Pendendam.
  3. Penggunjing.
  4. Memburukkan kawan.

4 yang menimbulkan cinta:

  1. Muka yang jernih.
  2. Sudi menolong.
  3. Sudi menghindarkan selisih faham.
  4. Menjauhi munafik.

4 soal yang membawa keuntungan hidup:

  1. Benar tuturkatanya.
  2. Malu melakukan pekerjaan yang tidak elok.
  3. Baik budi pekertinya.
  4. Suka berterima kasih.

4 sempurna dengan 4:

  1. Ilmu dengan larangan.
  2. Agama dengan taqwa.
  3. Amal dengan niat.
  4. Kemuliaan dengan kelebihan.

4 perkara mesti dijaga:

  1. Teguh menjaga kehormatan.
  2. Redha menerima yang sedikit.
  3. Berbuat kebaikan setiap hari.
  4. Memelihara lidah.

4 macam pencarian:

  1. Pertama akal, ialah orang yang hidup dengan bertani.
  2. Pertengahan akal, orang yang hidup berdagang.
  3. Penghabisan akal, orang yang hidup membunuh.
  4. Kehilangan akal, mencari dengan tidak halal.

Rebutlah 5 peluang ini sebelum tiba 5 rintangan:

  1. Waktu kaya sebelum miskin.
  2. Waktu senang sebelum sibuk.
  3. Waktu sihat sebelum sakit.
  4. Waktu muda sebelum tua.
  5. Waktu hidup sebelum mati.


Nabi S.A.W. bersabda yang bermaksud: Ada 4 perkara dipandang sebagai ibu iaitu:

1)Ibu dari segala UBAT adalah SEDIKIT MAKAN.

2)Ibu dari segala ADAB adalah SEDIKIT BERCAKAP.

3)Ibu dari segala IBADAT adalah TAKUT BERBUAT DOSA.

4)Ibu dari segala CITA-CITA adalah SABAR.


Berpesan-pesanlah kepada kebenaran dan Kesabaran. Beberapa kata renungan dari al-Quran:

Orang yang tidak melakukan solat pada waktu:

Subuh: Dijauhkan cahaya muka yang bersinar.

Zuhur: Tidak diberikan berkah dalam rezekinya.

Asar: Dijauhkan dari kesihatan/kekuatan.

Maghrib: Tidak diberi bantuan oleh anak-anaknya.

Isyak: Dijauhkan kedamaian dalam tidurnya.

Rabu, 13 Oktober 2010

Kursus Memperkasa Pedagogi Math 2010

Assalamualaikum.. Salam sejahtera.. Dan salam 1 Malaysia.... (hehe....)
Apa khbar rakan2 skalian.. Maaf la lama x 'update' ini punya profile. ada gile sikit kblakangan ni.. =( dugaan datang xhenti2. Masaalh peribadi, kerja, famili, rakan2 dan psekitaran. especially, xda line tnet. mcm2 xdapat buat. Alhamdulillah, diberi kesempatan untuk berkongsi pengalaman kepada pembaca yang sentiasa setia. thanks... itu ja yg mampu saya katakan.

Erm.. Interview da.. Kursus pun da.. tapi.. Masalah xsettle g. intrview pun jd masalah.. Biarlah.. bkn tu yg nak dbincangkan =)

Kali ni nak berkongsi tentang Kursus terbaru. Baru ja lepas petang tadi. Kursus tu diberi nama: "KURSUS MEMPERKASAKAN PEDAGOGI GURU MATEMATIK TAHAP 2 SR 2010". Macam2 la skrg ni. KBSR xlama lagi akan digantikan dgn KSSR. Tu yang jd mcm2 tu. Kursus ni dijalankan slama 3hari. Peserta terdiri daripada guru2 math tahun 4 setiap skolah. Sy brada di 'group' yang ke-6. Ada 2 orang L, 4 P.

Rakan2 dlm kump semuanya berpengalaman. ada yg dah ngajar slama 15tahun. ada pula yg nak pencenda. lagi 3 tahun. Agak jauh bezanya dibandingkan dgn saya yg xsampai stahun g ni.

Dalam kursus ni, kami didedahkan dengan 4 pendekatan yang utama. "Sbnrnya pndekatan ni da lama wujud tanpa kita sedari. Mungki juga telah diaplikasikan secara tidak langsung dalam P&P" (kata JU). Benar apa yg dikatakannya. Jadi misi kali ini yang berpaksikan kepada transformasi sistem pendidikan negara, kami didedahkan dengan lebih mendalam lagi tentang 4 pendekatan utama. Menurut JU, Salah satu pendekatan yang akan dilaksanakan merupakan pendekatan yang telah dijalankan lebih daripada 40 tahun di Jepun iaitu pendekatan 'inkuiri penemuan'. Nampak gayanya, kita ni memang agak terkebelakanglah. Jauh dibandingkan dengan negara2 maju.

Antara pendekatan lain yang diperkenalkan ialah 1. Pembelajaran Masteri, 2. Pembelajaran Kontekstual, 3. Konstruktivisme dan yg ke-4. seperti yg disebutkan tadi, Inkuiri Penemuan. Tidak dinafikan ada diantaranya yang telah dipelajari semasa berada di maktab dulu seperti kontekstual dan masteri. Walaubagaimanapun, apa yang menariknya, kali ini guru-guru bukan sahaja belajar 'teori' malahan dapat melihat sendiri secara 'practically'.

Dalam Slot hari ke-2, (membuat RPH), sy mdapat pluang untuk mmbentangkan hasil pbincangan mereka RPH di bawah topik panjang dengan menggunakan pendekatan 'konstruktivisme'. Pada mulanya sy hampir mnoloak kerana takut jugak sbnrnya. 1st time bhadapan dengan 'experienced teacher'. Namun, berkat sokongan drp rakan2, akhirnya sy mcuba jg. Walaupun dkritik hebat oleh 'SPA' namun sy cuba untuk membuka minda dan bfikiran positif. Hasilnya, banyak pkara baru yg dapat sy plajari.

Di sini, sy ingin kongsikan sedikit tentang pendekatan2 ini.

1. PEMBELAJARAN MASTERI
-pembelajaran masteri adalah satu pndekatan pengajaran & pmbelajaran supaya murid dapat mguasai apa yg diajar. konsep ini dperkenalkan brasaskn kpd 1 prinsip atau falsafah iaitu smua murid boleh mguasai apa yg diajar skiranya:
a. ada masa yg cukup
b. P&P bkualiti.
-dalam pmblajaran masteri, guru perlu mmastikan smua murid dpt mguasai pkara2 yg diajar dlm satu unit pmblajaran atau tajuk sblum ke unit yg lain. Sasaran pncapaian pmblajaran ialah smua murid dapat mguasai skurang-kurangnya 80%.

2. PENDEKATAN INKUIRI PENEMUAN:
-Sesorang yg menggunakan pndkatan ini cuba mnemui ssuatu yg baru dlm pgalamannya, wlaupun maklumat itu bukan smestinya blum dketahui umum. Kaedah ini memang dgunakan oleh kanak-kanak utk menggunakan pgetahuan baru mreka. Dalam konteks pmbelajaran matematik di skolah, pndekatan inkuiri pnemuan menekankan pnerokaan & pnemuan yg dbuat oleh plajar. Ia bbeza dgn pndkatan biasa d mana guru hy myampaikan mklumat & bhn yg diajar. Di sini, guru bperanan myediakan psekitaran yg ssuai & kondusif utk pmbelajaran inkuiri pnemuan, mgadakan bhn sumber, serta myediakan aktiviti yg mgalakkan plajar bfikir dan blajar. Scr ringkasnya, murid sendiri yg akan meneroka idea baru.

3. PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL:
-pmbelajaran kontekstual adalah kaedah pmbelajaran yg mgabungkan isi kandungan dgn pgalaman harian individu, msyarakat & alam pkerjaan. Kaedah ini myediakan pembelajaran scara konkrit yg mlibatkan aktiviti 'hands on' dan 'minds on'.

4. PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME:
-konstruktivisme adalah satu fahaman bahawa murid membina sendiri pengetahuan atau konsep scara aktif bdasarkan pgetahuan dan pengalaman sedia ada. Dalam proses ini, murid akan myesuaikan pgetahuan yg diterima dgn pgetahuan sedia ada untuk mmbina pgetahuan baru.

Secara kesimpulannya, Kesemua pendekatan ini memerlukan guru untuk melaksanakan P&P yang mana kebanyakannya berpusatkan kepada murid. Sebenarnya, kursus kali ni ada pro and kons. Tapi, bagi sy scr pribadi, pendedahan ini meningkatkan lagi pengetahuan tentang plaksanaan pedagogi smasa pengajaran sinonim dengan objektifnya: MEMPERKASA PEDAGOGI........ =)

Selasa, 21 September 2010

Aku kecundang, di jalan PERSAHABATAN 6

“Ha, apa yg korang berdua sembangkan tu?”. Tanya Akid, rakan yg memanggil kami tadi. “hehe… xdala.. hal dunia ja….” Balas Man. Aku tersenyum…….. “Jom la balik! Da nak maghrib ni” Rahman mengomen……. “Okla2…. ‘let’s go guys’, balas Akid…………. Kami beransur pulang.


Keesokan hari, selesai waktu kelas. Seperti biasa aku ditemani oleh teman akrabku di sini. ‘My Record book’. Macam selalu, masa senggang sebegini akan diisi dengan menyiapkan refleksi yang tertinggal kosong di setiap muka rancangan pengajaranku. Walaupun, adakalanya aku leka untuk melaksanakan rutin harianku ini. Biasalah, pabila penyakit ‘M’ mula menghinggapi diriku. Rasa malas memanjang ja sampai tertinggal berapa lembaran refleksi yang tiada tersentuh oleh laluan mata penaku. “Aku perlu melangkah cergas! Aku tidak boleh longlai sebegini. Di mana jati diriku yang dulu? Berdedikasi, Optimis dan Proaktif??” Aku perlu memotivasikan diriku sendiri”. Bisik hatiku.


“Im, apa ‘folder’ yang berlabel ‘my design’ ni?” Tanya Nur kepadaku tatkala menyelongkar fail2 di dalam ‘laptopku’. “Alamak!!” Aku menjadi tidak tentu arah. “Iskh!! Jangan buka Nur! BAHAYA ni!!” Gertak hatiku. Aku cepat-cepat pergi ke arah Nur. Dan.. belum sempat ku merapatinya… Tiba-tiba terdengar dendangan lagu intro ‘TEMAN TERISTIMEWA’. Alamak….. Gawat… Gawat ni. Kataku lagi.


Teman dengarkanlah, Ungkapan kata penuh makna,

Kutujukan kepadamu, Insan teristimewa di hatiku.

Impian telah dibina, Takdir yang akan menentukannya…… Terima ka…..


Aku menghentikan lagu tersebut. “Eh, napa awak ‘stop’ lagu ni?” Tanya Nur. “Takda apala. Tak ‘best’ pun lagu ni. Tak sedap!! Baik ‘off’kan je.” Jawabku. “Laa… Orang baru nak menghayati. Potong ‘line’ betullah Im ni”. Salah ke kalo saya nak dengar. Takpa, tak kisah sedap ke tak. Nak dengar jugak!!”. Nur, rakan sejawatku terus memaksaku untuk memainkan lagu tadi. Akhirnya aku mengalah. Ok la, ‘play’ la. Rajukku lagi. “Ha, macam tulah. Kan senang!!”. Hehe.. Sindirnya kepadaku. (Nur adalah rakan sejawatku di sekolah ni. Seorang kakak bagiku yang usianya 5 tahun lebih tua dariku. Tetapi, dia tak nak dipanggil kakak) Lagu itu diputarkan juga tampaknya.


Teman dengarkanlah, Ungkapan kata penuh makna,

Kutujukan kepadamu, Insan teristimewa di hatiku.

Impian telah dibina, Takdir yang akan menentukannya……

Terima kasihku ucapkan, maafkanlah segala kesilapan.

-------------------------------------------------------------------

Kaulah ratu di hatiku engkaulah sahabatku,

Ku amat menyayangimu ku amat menyintaimu.

Smoga impian kita termakbul juga akhirnya,

Ya Allah…. Perkenankanlah doa kami….

-------------------------------------------------------------------

Satu ku mengingatimu, dua tandanya ku suka,

tiga ku merinduimu, empat kasih ku padamu,

lima ku menyayangimu, enam ku amat menyintaimu,

Sayangku, buah hatiku just for you..

-------------------------------------------------------------------

Sayang, jagalah dirimu, pelihara akhlakmu dan jua tutur katamu.

Jadilah seorang wanita solehah, taati suami dan ibu bapa, moga bahagia selamanya.

-------------------------------------------------------------------

Andai tiada jodoh, terimalah seadanya, redha dan syukurlah kita dipertemukan.

Akanku abadikan sebagai kenangan, satu ku pinta ingati diriku.

Duhai sahabatku…….


Not bad la Im, ok ja saya dengar lagu ni. Best apa. Tapi macam ala-ala nasyid ja. Lagi satu yang saya pelik, macam suara Im plak. Im nyanyi eaa?” Nur seakan dapat mentafsir akan maksud tersirat disebalik lagu tu. “Hahaha…. Takde la”. Sangkalku, menyelindungkan jawapan sebenar persoalan itu. “Takkanlah Im yang nyanyi. Suara pun tak sedap. Inikan pula nak buat lagu sendiri. Hehe… salah orang tu”” aku senyum2 kambing. Cuba melarikan diri daripada pertanyaan yang mengepung perasaanku. Aku tidak ingin dilanda ribut kekecewaan sekali lagi yang akan menghancurkan diriku sendiri. Biarlah aku senyap. Semoga diamku ini akan menjadi emas seperti yang diumpamakan oleh sesetengah orang. Yang begitu berharga nilainya yang dapat menjaga hati dan perasaanku…….. Perbualan kami tamat di situ tatkala loceng dibunyikan.


“Masa untuk balik”. Kataku diikuti senyum tawar…………... Terkenang lagi peristiwa lama. Memang betullah kata kawan aku, mudah untuk menyayangi seseorang tetapi bukan mudah untuk melupakannya. Segala memori silam mula muncul satu-persatu di ruang mindaku. Peristiwa silam menghantui pemikiranku lagi. Aku termenung di dalam kereta yang dipandu rakan sehinggalah sampai di perkarangan rumahku. “Im…. da sampai”. Hashim mengejutkan aku. Lamunanku terhenti. (“Iskh… aku ni asyik mengelamun ja kebelakangan ni”). Bentak hatiku. Malu rasanya diperhatikan oleh cikgu Hashim tadi. Dia tersenyum melihatku. “Terima kasih cikgu”. Ucapku. Aku terus membuka pintu dan keluar dari kereta iswara berwana hitam kepunyaan cikgu Hashim. Perlahan-lahan kereta hitam itu berlalu pergi dan samar-samar hilang daripada pandangan mataku. Aku melangkah menuju ke kediamanku. Selesai solat, aku pun terlena, beradu di taman mimpi. Mimpi yang kadangkala mencapai impi.

Im… Ima da nak bertunang ni.. InsyaAllah hujung tahun ni.. Ha?? Bluubb (menelan air liur). Jawabku tersedak. Ima memberitahu perkara tersebut kepadaku.....



--> bersambung


Info, ini pasal 'Main Menu' di atas ni ^.~

1. kemBARA = Pengalaman seharian/bulan/tahun
2. kerJAYA = Pasal Kerja, selaku pendidik. RPH/RPT dll
3. kenANGAN = yg ni tidak lain tidak bukan pasal SMS.. hehe
4. kerisTALL = Tentang Mutiara kata/hikmah yg leh jadi pedoman
5. kALAM = Bacaan/ayat-ayat suci Al-Quran. Tentang khat jugak
6. KHaYaLaN = semua tentang khayalan la. Macam lagu2 ka.. Sajak ka... Hentam aja.. ^.~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Enjoy (^.~)

Terdapat ralat dalam alat ini

say TQ n sorry =)

"…dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak suka bahawa ALLAH mengampunimu. Dan ALLAH Maha Pengampun, Maha Penyayang.” – An Nur : 22

Nabi s.a.w bersabda, "Orang yang paling sabar di antara kamu ialah orang yang memaafkan kesalahan orang lain padahal dia berkuasa untuk membalasnya." (Riwayat Ibnu Abiduyya dan Baihaqi)