Sharing is caring =)

Isnin, 24 September 2012

Rumahku Syurgaku (^.~)

✿¸.•❤••❤•بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •❤••❤•.¸✿


‎Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

"Setiap orang mengimpikan untuk mempunyai rumah sendiri. Tidak kiralah besar, sederhana mahupun kecil. Bermacam-macam bentuk dan 'pattern' rumah yang dapat diperhatikan di mana-mana sahaja. Ada yg berbentuk segiempat, bulat, dua tingkat, setingkat dan sebagainya. Ada yang berukir, berunsur seni dan nilai estetika yang tinggi. Setiap binaan menggambarkan seni sebuah tamadun, menggambarkan budaya sesuatu kaum."
sila klik gambar untuk besarkan

Salam perjuangan dan salam pertemuan. Kali ini saya ingin berkongsi tentang sejenis perisian yang boleh digunakan untuk mereka dan menghasilkan pelan rumah sendiri. Mudah sahaja. Dan yang pastinya sangat senang dan menyenangkan menggunakan perisian ini. Saya tertarik untuk mecipta model rumah, bukan rumah sendiri tetapi hanya sekadar suka-suka disamping menimba ilmu dalam seni pembinaan. Sekali sekala menjadi arkitek. =)

Dalam gambar di atas, ada 3 jenis rumah yang telah saya hasilkan, Rumah A, B dan C. Model Rumah A tu hanya sekadar suka hati, mungkin tidak mampu dimiliki. Cukuplah rumah B atau C menjadi pilihan hati. Saya menggunakan perisian "Home Designer Suite" versi 8.0 untuk menghasilkan pelan rumah ini. "Meh cni ambo cite ckit pasal pelan rumah B dan C ni. hehe..."




Pelan Rumah B:
Pelan rumah B dan C lebih kurang sama. Panjang dan Lebar ialah 12m x 7m. Tak besar pun. Sederhana saja. Tak mampu nak buat yang besar-besar. Lagi pun, hanya sebagai perancangan ja. Lau dapat buat, alhamdulillah. Lau tak dapat, lain kali pulak. hehe...

Berdasarkan Rajah, dapat dilihat ada 4 buah bilik. Rasanya cukup untuk rumah sederhana. Mungkin ruang bilik adalah kecil, tapi kira ok la kan. Janji ada. 'Men sketch ja pun'. =) Nak baca pasal bilik yang ada, leh lihat pada kotak berwarna hijau tu beserta anak panah.

K la, sedikit 'description' pasal 'design2' rumah ni. Lau ada masa dan kelapangan, 'explore' la sendiri. Best jugak tau. Nanti la kita cerita lebih detail lagi. Da lewat. Mok tidur suda. hehe. K, selamat bermimpi rumah sendiri ^.~


Info, ini pasal 'Main Menu' di atas ni ^.~

1. kemBARA = Pengalaman seharian/bulan/tahun
2. kerJAYA = Pasal Kerja, selaku pendidik. RPH/RPT dll
3. kenANGAN = yg ni tidak lain tidak bukan pasal SMS.. hehe
4. kerisTALL = Tentang Mutiara kata/hikmah yg leh jadi pedoman
5. kALAM = Bacaan/ayat-ayat suci Al-Quran. Tentang khat jugak
6. KHaYaLaN = semua tentang khayalan la. Macam lagu2 ka.. Sajak ka... Hentam aja.. ^.~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Enjoy (^.~)

Terdapat ralat dalam alat ini

say TQ n sorry =)

"…dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak suka bahawa ALLAH mengampunimu. Dan ALLAH Maha Pengampun, Maha Penyayang.” – An Nur : 22

Nabi s.a.w bersabda, "Orang yang paling sabar di antara kamu ialah orang yang memaafkan kesalahan orang lain padahal dia berkuasa untuk membalasnya." (Riwayat Ibnu Abiduyya dan Baihaqi)