Sharing is caring =)

Khamis, 21 Oktober 2010

Saat terakhir Rasullullah S.A.W.

Detik-detik Rasulullah S.A.W. menjelang sakratul maut...

Ada sebuah kisah tentang kesempurnaan cinta yang dicontohkan Allah lewat pada kehidupan Rasul-Nya. Pagi itu, meskipun langit telah mulai menguning, burung-burung gurun tetap enggan mengepakkan sayapnya.

Pagi itu, Rasulullah S.A.W. dengan suara ‘terbata’ memberikan nasihatnya; “Wahai umatku, kita semua ada dalam kekuasaan Allah dan di bawah cinta kasih-Nya. Maka taati dan bertakwalah kepada-Nya. Kuwariskan dua perkara kepada kalian, sunnahku dan al-Quran. Barang siapa mencintai sunnahku, bererti dia mencintai aku dan kelak orang-orang yang mencintaiku, akan bersama-sama masuk ke syurga bersamaku.”

Khutbah singkat itu diakhiri dengan pandangan mata Rasulullah S.A.W. yang redup menatap sahabatnya satu persatu. Abu Bakar menatap mata itu dengan berkaca-kaca, Umar dadanya turun naik menahan nafas dan tangisnya. Usman menghela nafas panjang dan Ali menundukkan kepalanya dalam-dalam. Isyarat itu telah datang, saatnya sudah tiba. “Rasulullah akan meninggalkan kita semua,” desah hati semua sahabat kala itu. Manusia tercinta itu, hampir selesai menunaikan tugasnya di dunia ini.

Tanda-tanda itu semakin kuat, tatkala Ali dan Fadhal dengan sigap menangkap Rasulullah yang limbung saat turun dari mimbar. Saat itu, seluruh sahabat yang hadir di sana pasti akan menahan detik-detik berlalu, kalau mampu. Matahari kian meninggi, tapi pintu Rasulullah masih tertutup. Sedang di dalamnya, Rasulullah S.A.W. sedang terbaring lemah dengan keningnya yang berkeringat dan membasahi pelepah kurma yang menjadi alas tidurnya.

Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. Bolehkah saya masuk?” tanyanya. Tetapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk, Maaf ayahku sedang demam,” kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu. Kemudian dia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya kepada Fatimah, “Siapakah itu wahai anakku?” “Tak tahulah aku ayah, seperti dirinya pertama kali aku melihatnya,” tutur Fatimah lembut.

Lalu, Rasulullah S.A.W. menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan. Satu-satu bahagian wajahnya seolah hendak di kenang. “Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia, dan dialah malaikatul maut,” kata Rasulullah, Fatimah pun menahan ledakkan tangisnya.

Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah S.A.W. menanyakan kenapa Jibril A.S. tidak ikut serta. Kemudian dipanggilah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut roh kekasih Allah dan penghulu dunia ini.

“Jibril, jelaskan apa hakku nanti dihadapan Allah?” Tanya Rasululllah S.A.W. dengan suara yang amat lemah. “Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti rohmu. Semua syurga terbuka luas menanti kedatanganmu,” kata Jibril. Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh dengan kegelisahan. “Engkau tidak senang mendengar khabar ini?” Tanya Jibril lagi. Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?” “Jangan khuatir, wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: “Kuharamkan syurga bagi sesiapa sahaja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya,” kata Jibril.

Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan roh Rasulullah ditarik. Tampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang. “Jibril betapa sakitnya sakaratul maut ini,” lirih Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang di sampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan mukanya. “Jijikkah engkau melihatku, hingga engkau palingkan wajahmu wahai Jibril?” Tanya Rasulullah S.A.W. pada Malaikat pengantar wahyu itu. “Siapakah yang sanggup melihat kekasih Allah direnggut ajalnya,” kata Jibril.

Sebentar kemudian terdengar Rasulullah S.A.W. memekik, kerana sakit yang tak tertahankan lagi. “Ya Allah, dahsyatnya azab maut ini, timpakan sahaja semua seksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku.” Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tak bergerak lagi. Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Ali segera mendekatkan telinganya. “Uushiikum bis shalati, wa maa malakat aimanuku, peliharalah solat dan santunilah orang-orang yang lemah di antaramu.”

Di luar pintu, esak-tangis mulai kedengaran bersahutan, sahabat saling berpelukan. Fatimah meletakkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan. “Ummatii, ummatii, ummatiii?” - “Umatku, umatku, umatku.” Dan, berakhirlah hidup manusia mulia itu. Kini, mampukah kita menyintai baginda seperti baginda menyayangi kita? Allahumma sholli ‘ala Saiyidina Muhammad wa ‘ala alihi wa sah bihi wa baarik wa sallim.

Betapa cintanya Rasulullah S.A.W. kepada kita. Semoga timbul kesedaran untuk kita agar menyintai Allah dan Rasul-Nya, seperti Allah dan Rasulnya menyintai kita. Kerana sesungguhnya selain daripada itu hanyalah fana belaka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cerita hati ^.~

Info, ini pasal 'Main Menu' di atas ni ^.~

1. kemBARA = Pengalaman seharian/bulan/tahun
2. kerJAYA = Pasal Kerja, selaku pendidik. RPH/RPT dll
3. kenANGAN = yg ni tidak lain tidak bukan pasal SMS.. hehe
4. kerisTALL = Tentang Mutiara kata/hikmah yg leh jadi pedoman
5. kALAM = Bacaan/ayat-ayat suci Al-Quran. Tentang khat jugak
6. KHaYaLaN = semua tentang khayalan la. Macam lagu2 ka.. Sajak ka... Hentam aja.. ^.~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Enjoy (^.~)

say TQ n sorry =)

"…dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak suka bahawa ALLAH mengampunimu. Dan ALLAH Maha Pengampun, Maha Penyayang.” – An Nur : 22

Nabi s.a.w bersabda, "Orang yang paling sabar di antara kamu ialah orang yang memaafkan kesalahan orang lain padahal dia berkuasa untuk membalasnya." (Riwayat Ibnu Abiduyya dan Baihaqi)