Sharing is caring =)

Ahad, 27 Februari 2011

BALASAN ORANG YANG MENINGGALKAN SOLAT

Diriwayatkan bahwa pada suatu hari Rasulullah S.A.W sedang duduk bersama para sahabat, kemudian datang pemuda Arab masuk ke dalam masjid dengan menangis.
Apabila Rasulullah S..A.W melihat pemuda itu menangis maka baginda pun berkata, “Wahai orang muda kenapa kamu menangis?”

Maka berkata orang muda itu, “Ya Rasulullah S.A.W, ayah saya telah meninggal dunia dan tidak ada kain kafan dan tidak ada orang yang hendak memandikannya.”
Lalu Rasulullah S.A.W memerintahkan Abu Bakar r.a. dan Umar r.a. ikut orang muda itu untuk melihat masalahnya. Setelah mengikut orang itu, maka Abu Bakar r.a dan Umar r.s. mendapati ayah orang mudah itu telah bertukar rupa menjadi babi hitam, maka mereka pun kembali dan memberitahu kepada Rasulullah S.A.W, “Ya Rasulullah S.A.W, kami lihat mayat ayah orang ini bertukar menjadi babi hutan yang hitam.”
Kemudian Rasulullah S.A.W dan para sahabat pun pergi ke rumah orang muda dan baginda pun berdoa kepada Allah S.W.T, kemudian mayat itu pun bertukar kepada bentuk manusia semula. Lalu Rasulullah S.A.W dan para sahabat menyembahyangkan mayat tersebut.
Apabila mayat itu hendak dikebumikan, maka sekali lagi mayat itu berubah menjadi seperti babi hutan yang hitam, maka Rasulullah S.A.W pun bertanya kepada pemuda itu, “Wahai orang muda, apakah yang telah dilakukan oleh ayahmu sewaktu dia di dunia dulu?”
Berkata orang muda itu, “Sebenarnya ayahku ini tidak mahu mengerjakan solat.” Kemudian Rasulullah S.A.W bersabda, “Wahai para sahabatku, lihatlah keadaan orang yang meninggalkan sembahyang. Di hari kiamat nanti akan dibangkitkan oleh Allah S.W.T seperti babi hutan yang hitam.”
Di zaman Abu Bakar r.a ada seorang lelaki yang meninggal dunia dan sewaktu mereka menyembahyanginya tiba-tiba kain kafan itu bergerak. Apabila mereka membuka kain kafan itu mereka melihat ada seekor ular sedang membelit leher mayat tersebut serta memakan daging dan menghisap darah mayat.
Lalu mereka cuba membunuh ular itu. Apabila mereka cuba untuk membunuh ular itu, maka berkata ular tersebut, “Laa ilaaha illallahu Muhammadu Rasulullah, menagapakah kamu semua hendak membunuh aku? Aku tidak berdosa dan aku tidak bersalah. Allah S.W.T yang memerintahkan kepadaku supaya menyeksanya sehingga sampai hari kiamat.”
Lalu para sahabat bertanya, “Apakah kesalahan yang telah dilakukan oleh mayat ini?”. Berkata ular, “Dia telah melakukan tiga kesalahan, di antaranya :
- Apabila dia mendengar azan, dia tidak mahu datang untuk sembahyang berjamaah.
- Dia tidak mahu keluarkan zakat hartanya.
- Dia tidak mahu mendengar nasihat para ulama.
Maka inilah balasannya.

--> muhasabah diri... Pesanan buat diriku dan saudara seagama denganku...
Dipetik daripada one aim

Sabtu, 19 Februari 2011

Aku kecundang, di jalan PERSAHABATAN 10

Cahaya yang Menyinar

“Kokokookoook”… Bunyi ayam jantan berkokok. “Dah nak masuk waktu subuh rupanya”, suaraku serak basah dengan keasaan badan, ku gerak-gerakkan. Mengeliat di atas tilamku yang empuk. Boleh saja memerangkap diriku supaya terus bertapa di alam mimpi. Rasa macam nak sambung ja tidurku. Terganggu oleh bunyi kokokan ayam tadi. Yang sepatutnya aku kena bersyukur kerana memberiku isyarat untuk mengerjakan suruhannya. “Bangun Im… Bangun”, desak hatiku. “Kring kring kring kring”, jam locengku berbunyi pula. Deringan loceng itu membantutkan lagi niatku untuk terus terlentang di tempat peraduanku. Membangkitkan diriku untuk bertarung dengan kehendak separa sedarku. Ku cergaskan langkah kakiku, ku buka daun pintu kamarku. Ku lihat ahli keluargaku sudah siap untuk menunaikan solat subuh berjemaah. “Bang… Cepatlah pergi ambil wuduk, dah lama kami tunggu semua bangun”, rayu adikku. Tanpa berkata, aku teruskan langkah kakiku menuju ke ruang kamar mandi. Ku putarkan kepala paip. Air yang mengalir, ku tadah dan ku simbah ke mukaku. Air itu menyegarkan diriku. Seperti ada arus elektrik yang mengalir ke seluruh tubuhku. Kini, rasa malasku telah ditawan sepenuhnya. Usai berwuduk, aku menuju ke ruang solat. “Qamatlah pak?”, tanyaku. Bapaku mengangguk tanda setuju. Kamipun menunaikan solat berjemaah ditutupi dengan doa rabitah. Alhamdulillah. Aku bersyukur kerana dilahirkan di dalam keluarga ini. Hatiku dididik dengan mentaati Allah. Apabila berada di rumah, secara tidak langsung, tingkah lakuku berubah. Seperti robot yang telah di program. Di rumah, apabila bersama dengan keluargaku, hatiku ditarbiah untuk sentiasa melaksanakan suruhanNya. Solatku terjaga, bacaanku terpelihara, adabku terserlah. Aku dapat meninggalkan segala maksiat. Maksiat mata, mulut, telinga, anggota badan yang lain dan terutamanya hati. Mungkin keadaan ibuku yang menyebabkan perubahan tabiat diriku….. Perisai diriku dapat dimantapkan mengenangkan ketabahan, kesukaran dan kesakitan yang telah dialami oleh ahli rumahku. Alhamdulillah. Terima kasih ya Allah.

Sinaran suria melakar ceria. Bunyi burung berlagu, kuntuman-kuntuman wangi memekarkan kelopaknya, desiran angin mencipta lambaian-lambaian indah daripada pepohon yang ada disekitar perkarangan rumahku. Melodi yang didendangkan di awal pagi penuh dengan rahsia-rahsia bahasa indah. Bersepadu membentuk sebuah irama. Menceriakan suasana ibarat di alam maya. Semua makhluk menjalankan rutin sendiri. Ada yang bersembunyi mengelak pemangsa. Ada yang berlari menangkap mangsa. Ku lihat, semut-semut berbaris di awal pagi. Bak barisan askar wataniah. Beratur membentuk rangkaian. Sungguh disiplin sekali. Kupu-kupu menari mengibaskan kepaknya. Pohon semalu mula mekar daunnya. Panorama seperti ini amat dinanti oleh setiap pencinta alam semulajadi. Tidak terkecuali diriku. Begitu indahnya ciptaan Tuhan. Setiap satu menjalankan fungsi tersendiri. Aku terpukau oleh magis yang terpampang di hadapanku. Hatiku penuh dengan perasaan kagum dan bersyukur. Mampu menikmati pengajaran dari alam yang membisu walau penuh dengan ancaman manusia. Sambil menikmati keajaiban alam ini, hatiku terasa gembira dan ceria. Ceria disulami senyum tawa. Senyum yang terlakar dibibir hasil sentuhan dari hati disebabkan kejadian malam tadi.

“Abang, napa abang simpan lagi gambar kak Ima tu? Tak baik tau.” Tanya Ruzi. “Eh eh.. Ada gambar dia ek? Hehe…. “Bang… ceritalah cmna abg leh kenal dengan kak Ima tu”, sambungnya. “Laa… daripada Tanya abang, baik tanya ibu macammana boleh kenal dengan bapa”, jawabku. “Iskh iskh iskh… Ada pulak ibu yang kena. Lain yang disoal, lain pula kena menjawab. Apa salahnya kalau Im beri ja jawapan pertanyaan adik-adik Im tu. Ibu pun nak tau juga macam mana Im leh berkenalan dengan si Ima tu”, pinta ibuku. “Nampak gayanya, aku terperangkap dah”, keluh hatiku……………….. “Er…er… Apa yang adik nak tau?”, Jawabku dengan nada yang terketar-ketar. Macam kena interview dah la pula.

“Kak Ima tu cinta pandang pertama abang ek? Macammana abg leh jatuh cinta bila pandang kak Ima?”, soalan pertama diajukan oleh adikku. “Erm… entahlah.. cinta pandang pertama kot. Hehe…. Abang terjatuh bila terpandang kak Ima tu. Sebab tu jadi jatuh cinta pandang pertama. Hehe..” Jawabku ringkas.

“Ek elleh!! Orang tanya serius, dia main-main pulak. Ceritalah betul-betul bang”, pujuk adikku. “Di mana abang terserempak dengan kak Ima? Bila? Berapa kali? Masa tu abang buat apa? Dan macam-macam lagi….” Pening kepalaku menjawab pertanyaan-pertanyaan mereka. Dengan tenang, aku pun memulakan bicaraku. “

--> bersambung

Salam Maulidurrasul

Selawat dan salam ke atas Rasulullah s.a.w

Bismillahirrohmanirrohiim… Salam Maulidur Rasul 1432 H. Allahummasolli’alaasayyidinaMuhammad.. wa’ala aalisayyidinaMuhammad. Selawat dan salam ditujukan kepada junjungan besar, Nabi Muhammad s.a.w, manusia agung merentasi sepanjang zaman. Baginda adalah contoh tauladan terbaik bagi ummat manusia tidak kira bangsa dan agama. Beliau adalah seorang suami, bapa, guru, pemimpin, dan banyak lagi yang mencakupi semua aspek tanggungjawab di dunia. Sesungguhnya, kedatangan baginda merupakan rahmat kepada seluruh alam. Baginda adalah pelita yang menerangi alam kejahilan, mengangkat martabat seorang wanita yang dianggap tidak berguna pada zamannya. Alhamdulillah, kita dilahirkan sebagai seorang muslim, penganut agama islam, risalah yang dibawa oleh baginda. Marilah kita tanamkan rasa kecintaan kepada Baginda, menyuburkan rasa keimanan kepada Allah s.w.t. Mudah-mudahan hati kita sentiasa mendapat nur, dipimpin untuk melakukan segalanya semata-mata kerana Allah s.w.t. Amiin yaa robbal ‘aalamiin.

Baiklah, pada lembaran kali ini, saya ingin berkongsi tentang beberapa hobi yang amat saya sukai. Antara hobi saya ialah bermain ping-pong, memancing, berenang, bermain computer, melukis, menyanyi dan mencipta lagu dan bermacam-macam lagi. Rasanya kalau hendak disenaraikan, tidak dapat dibilang. Hehe.. di sini, saya ingin fokuskan kepada hobi yang utama iaitu melukis dan mewarna. Memang saya teramat minat untuk menceburi dan meneroka lebih dalam lagi tentang sesuatu bidang. Tapi, kesempatan yang ada sekarang terbatas untuk saya meneroka hobi-hobi ini. Sempena Maulud Nabi ni. Bermacam-macam aktiviti yang diadakan. Antaranya pertandingan tilawah, nasyid, marhaban, berzanji, perarakan dan banyak lagi. Biasanya, setiap kali perarakan ramai kontinjen yang menyertai. Banyak hasil karya yang dihasilkan melalui lukisan sepanduk samada daripada aspek kesenian, lukisan dan hiasan. Cirri-ciri kesenian dapat diperhatikan melalui kreativiti tulisan khat, reka cipta bentuk dan susunatur huruf dan tulisan tangan yang lain. Lazimnya, orang-orang yang terlibat dalam bidang ini amat berbakat dalam seni. Mereka akan memperagakan hasil minda mereka melalui reka bentuk sepanduk masing-masing. Saya tidak ketinggalan untuk mencuba dan menghasilkan sepanduk saya sendiri. Karya tradisional yang semakin dilupakan dengan kewujudan bahan-bahan canggih seperti percetakan ‘banner’ dan ‘sticker’.

Saya meminati bidang ini semenjak di bangku sekolah lagi. Melalui bapa saya, saya telah mempelajari sedikit sebanyak tentang selok belok tulisan tangan dan seni khat dengan menggunakan berus cat. Mulanya agak susah tetapi lama-kelamaan ianya menjadi hobi dan semakin sinonim dengan diri saya. Tangan yang keras menjadi lembut dan mudah untuk menggerakkan berus bagi menghasilkan tulisan huruf-huruf dan seni kaligrafi. Alhamdulillah, dengan menceburkan diri dalam penulisan khat pada dinding-dinding sepanduk, saya dapat meneroka seni kaligrafi islam dengan lebih mendalam lagi walaupun latar belakang saya bukan daripada sekolah agama dan tiada pendedahan khat yang formal.

Ini adalah antara hasil sepanduk yang sempat dirakamkan:

Jikalau diperhatikan dengan teliti, hasilnya tidaklah seberapa jika dibandingkan dengan yang pakar. Tetapi, saya sudah cukup berpuas hati kerana dapat menghasilkan sepanduk sendiri berbekalkan ilmu yang sekelumit ini. Saya berpesan kepada diri sendiri: “Belajarlah cara untuk belajar, sekalipun ia susah, andai dilatih selalu, InsyaAllah hasilnya akan membuatkan anda tersenyum sendiri.”

Ahad, 6 Februari 2011

Aku kecundang, di jalan PERSAHABATAN 9

Tok tok tok!! (bunyi ketukan di pintuku) “Assalamualaikum… Im… Oh Im… Im tidur ka?” Suara ibuku kedengaran. “Boleh ibu masuk?”……………… “Masuklah bu.” Jawabku. Dengan cepat aku mengesat sisa air mataku dan membuat semuanya kelihatan seperti biasa. “Ibu ingatkan Im tidur. Sebab itu ibu ketuk pintu nak kejutkan. Takut terlepas waktu solat asar pulak. Dah lewat ni. Im da solat?” Dah bu. Jawabku dengan senyum yang manja. Senyum seorang anak kepada ibunya yang tecinta. “Erm.. Ibu nak tanya ni, Im dah jumpa calon yang sesuai belum? Haah!! Apa hal pula tiba-tiba ibu tanya macam tu?” Terkejut aku dengan soalan ibu. Dengan perlahan aku menjawab. “Belum lagi la bu. Belum jumpa lagi. Lagipun, siapalah yang nak dengan anak ibu yang seorang ni. Haha…. Lirikku. Dahlah takda rupa ni. Sekarang ni, susah nak cari la bu. ‘Especially’ bila dah kerja ni. Yang jumpa hari-hari rakan sekerja ja. Kebanyakan yang sudah kahwin. Yang ada pun jual mahal. Lagipun Im kurang berkenan. Kan ibu ada cakap, kalau boleh cari yang dekat saja. Sebab tulah tak dapat-dapat lagi. Hehe…” gurauku.. “Laa… nak cari pasangan pun susah?? Takkanlah tak jumpa langsung?” sambung ibuku. “Erm.. Takpalah. Ibu tak nak Im terkenang kawan lama Im tu. Ibu tahu, Im asyik fikirkan budak tu. Lupakan jela si Ima tu. Lagipun dia dah jadi tunangan orang. Tak baik nak dikenang-kenang. K!!” Pujuk ibuku. Aku hanya memasang telinga mendengar nasihat seorang ibu. “Erm… Tak silap ibu, bapa kamu ada bagitau tentang anak kawan dia tu. Anak cikgu Halim. Kenal tak? Rasa-rasanya budak tu masih belajar lagi. Tak silap ibu macam Im juga. Belajar di maktab Gaya. Dia ambil kos pengajian islam kalau tak salah ibu. Kalau Im nak, leh kita risik anak dia.” Usik ibuku. “Ala bu.. tak payahlah bu. Lagipun kita tidak tahu budak tu macam mana kan. Mungkin sudah ada teman istimewa. Mungkin juga dia tidak suka dengan Im. Malulah Im kalau macam tu. Tak nak lah bu!!” Sangkalku.

“Hmm.. kalau macam tu, tidak apa lah. Sekarang ni, Ibu nak minta persetujuan Im ja. Nak ibu dengan bapa kamu cuba tak? Kalau Im setuju, ibu akan beritahu bapa kamu. Boleh kami tolong aturkan. Cuba dulu kan. Manalah tahu ada rezeki.” Nasihat ibuku. “Terpulanglah bu. Im ikut ja mana yang terbaik. Im tak kisah. Buatlah apa yang ibu dan bapa rasa patut. Im ok ja.” Sahutku…. “Baiklah kalau Im dah kata macam tu. Nanti ibu bagitau dengan bapa kamu. Ibu nak keluar dulu. Nak sediakan makan malam.” Ibu beredar selepas aku duduk di tepi katil. Aku termenung melihat ke luar jendela. “Ada-ada saja ibuku ni”. Bisik hati kecilku. Memang dah biasa ibu menjengukku. Terutamanya bila aku ada di rumah. Jadi anak manjalah katakan. Apa yang aku nak, InsyaAllah semuanya dapat. Rasa macam anak kesayangan pula. Hahaha. Sampaikan semua adik-adikku ‘jeles’. “Kalau abg balik rumah jak, mesti ibu yang akan masak. Selalunya kak Ruzi (Adik yang ke-3) jak yang masak. Nampak sangat ibu sayangkan abang lebih daripada kami.” Keluh adik yang bongsu, Ayang. “Yalah, kalau abg balik jak, mesti makanan sedap-sedap”. Sambung Ruzi lagi. “Eh.. Kamu ni ada-ada jak. Mana ada macam tu. Ibu sayangkan kita semua sama jak lah. Biasalah tu kalau abg dapat lebih perhatian sikit. Kan abang jarang-jarang balik. Hehe…” Terangku kepada mereka. “Yalah tu. Abang tu memang mengada. Malaslah nak cakap dengan abang. Jom dik kita tolong ibu!”. Ajak Ruzi kepada adik bongsuku. Biginilah suasana apabila musim cuti, bila mana semua orang berkumpul di rumah. Macam-macam ragam. Jenuh juga nak layan karenah mereka. Tapi yang seronoknya, bila dah kumpul ramai-ramai mesti ‘happening’ gila. Riuh-rendah ja rumah kami. Terasa indahnya hidup dalam sebuah keluarga yang ceria dan sederhana begini. Syukur Alhamdulillah, permata hati ayah dan bonda semuanya baik-baik belaka. Tiada kambing hitam yang menggugat kesejahteraan dan kedamaian keluarga kami. Semoga dijauhkan daripada unsur-unsur negatif tersebut. Peliharalah keluarga kami ya Allah………

MALAM YANG HENING

Pada malam itu, keluargaku meraikan sambutan hari lahir adik-adikku. Kebetulan ada yang lahir pada bulan yang sama. Termasuklah diriku sendiri. Semuanya tiga orang. Oleh itu, sambutan itu diadakan secara ringkas disusuli oleh majlis berdoa selamat. Bila ada majlis, mestilah ada hadiahnya juga kan. Alhamdulillah, walaupun tak padan dengan usia, aku turut mendapat hadiah daripada kaum kerabat keluargaku. Ada yang memberikan kad la. Ada yang bagi hadiah dalam bentuk bungkusan. Ada pulak melalui ucapan. Dan bermacam-macam lagi. Tetapi ada satu hadiah yang amat ku minati. Hadiah daripada seorang yang istimewa. Hadiah daripada ibu dan bapaku. Aku mendapat dompet daripada ayah dan bonda. Gembiranya hatiku. “Ibu, kenapa belikan abang dompet?” Tanya seorang adikku tatkala aku membuka bungkusan hadiah tersebut. “Ibu tengok, dompet abang kamu tu dah lusuh, dah lama tidak tukar. Sebab tu ibu belikan yang baru.” Jawab ibu. “Ibu, mahallah dompet ni ibu. Membazir ja. Kan baik simpan.” Aku menyuarakan rasa tidak puas hati. “erm, takpa lah. Bila lagi ibu dapat peluang nak berikan hadiah untuk anak-anak ibu. Setahun sekali ja pun.” Sahut ibuku. “hehe.. ok.. Terima kasih ya bu. Terima kasih juga pak. Dan juga untuk adik-adik abang yang tercinta. Abang sayangkan kamu semua.” Ucapku dengan nada yang sayu. Kami pun saling bersalam-salaman. “Maafkan salah abg ya kot-kot la ada silap dan salah.” Pintaku kepada ahli keluargaku……………

“Abang, napa abang simpan lagi gambar kaki ma tu? Tak baik tau.” Tanya Ruzi. “Eh eh.. Ada gambar dia ek? Hehe… aku tersenyum dengan pertanyaan adikku. “Bang… ceritalah cmna abg leh kenal dengan kak Ima tu.”
Malam itu berlalu dengan penuh bahagia. Bahagia yang mempercepatkan langkah masa. Tidurku lena dibuai mimpi indah………………..

Selasa, 1 Februari 2011

Aku Kecundang di jalan persahabatan 8

LEMBARAN BARU

Ku biar kalam berbicara…… Menyingkap rahsia di minda… Ku relakan pena menari… Merungkai persoalan di hati… Ku selitkan segala yang terjadi.. Di dalam suratan berupa diari. Semoga terungkai ikatan tali… yang selama ini mengikat diri………….

Bait-bait ini terluah daripada bibirku tatkala mengisi ruang masa ‘bermainku’. Ku lontarkan perasaanku melalui susunan melodi yang bercampur baur ibarat ‘rojak’. Tidak mengira rentak dan irama. Bisa saja berbentuk remix, jazz, tradisional dan bermacam-macam lagi tetapi yang pasti pada akhirnya akan berbentuk ala-ala nasyid juga. Haha..

Biasanya waktu petang sebegini akan aku habiskan dengan memerah keringat melawan kemalasan. Bermain di gelanggang hijau, berlari di segenap penjuru, mengatur langkah bekerjasama untuk merebut gelaran juara. Tetapi bukan kemenangan matlamat utama yang ingin ku capai, hanya sekadar menjalankan rutin harian dipinggiran waktu. Bersukan, menyihatkan badan dan minda disamping strategi menumpaskan pihak lawan. ‘Badminton’. Itulah permainan setiap kali selepas waktu persekolahan. Permainan strategi dan kekuatan yang mulai digemari dewasa ini.

Hujan lebat turun mencurah-curah. Disebabkan keadaan cuaca yang buruk, aku batalkan sahaja niatku untuk turun ke dewan. Memang permainan badminton ini sangat ku sukai berbanding permainan yang lain. Walaupun keadaan fizikalku tidak sesuai untuk sukan seperti ini. Entahlah, dah minat agaknya. Tak boleh nak buat apa… Sambil mengalunkan melodi hati, tiba-tiba aku terpandang akan sebuah kotak indah yang tidak asing bagiku. Cukup ku kenali akan rupanya. Dihiasi dengan pelbagai hiasan tangan. Dibaluti dengan kain berwarna-warni. Hiasan yang boleh menenangkan jiwa pabila memandangnya. Namun, isi di dalamnya jarang sekali untuk ku fahami akan tafsirannya. Jauh sekali untuk menghafal ayat-ayatnya. Mutiara berharga yang semakin dilupakan. Sentiasa menjadi hiasan sewaktu perkahwinan dan pertunangan. “Ya Allah…. Hambamu yang hina ini cukup jauh dariMU” detik hatiku pabila membuka penutup kotak tersebut…. Perlahan-lahan, aku buka lembaran demi lembaran. Ku lihat, kitab suci ini masih tidak terusik tanda muka suratnya. Baru ku sedari, bacaanku telah lama terhenti. Al-Qur’an yang menjadi pedoman, kutertinggal tanpa ditemani. “ALLAH…..” Titisan-titisan suci perlahan-lahan mengalir daripada mataku.

“Kata-kata pujangga kau agung-agungkan. Falsafah dan pemikiran barat sentiasa kau amati. Kau hiburkan jiwa ragamu dengan madah-madah cinta yang melalaikan dirimu sendiri. Mengapa Kitab suci Kalamullah tidak kau perhati? Tidak dibaca tatkala kau dahaga kasih. Ketika kau dilanda kecewa. Sesungguhnya engkau tahu bahawasanya ia penuh dengan nilai dan pengajaran yang mewarnai kehidupan mengalahkan segala macam pernyataan mahupun perkataan. Kenapa kau memilih yang lain sebagai rujukan???” kenapa?? Astaghfirullahal’adziim…. Aku menangis tersedu-sedu. Jeritan batinku meronta-ronta melihatkan kalam ilahi. Mataku terpaku apabila terpandang ayat 186, surah al-Baqarah:

“Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran”…..

Allahuakhbar!! Aku telah jauh daripada kebenaran. Aku tertipu dengan cinta dunia. Sedangkan ada cinta yang lebih agung sentiasa berada di sampingku. Cinta ilahi. Cinta yang lebih suci. Tiada tandingannya. Benarlah kata pujangga: “cintakan bunga, bunga akan layu; cintakan manusia, manusia akan mati; tetapi cintakan Ilahi, akan kekal buat selama-lamanya…..” cinta itu memang menipu bagi siapa yang dikuasai oleh nafsu. Aku akur dengan takdir Ilahi…. Sembuhkanlah hatiku ya Allah dengan ubat ayat-ayatmu. Sesungguhnya, aku semakin lemah dibuai nafsu. Aku telah hanyut dibawa ombak cinta duniawi. Lapangkanlah dadaku. Perelokkanlah akhlakku. Kuatkanlah keimanan dan ketaqwaan kepadaMu. Jadikanlah aku seorang hamba yang sentiasa taat mengerjakan surauhanMu dan meninggalkan segala laranganMu……………………… Amiin Ya Rabbal’aalamiin….

Lembaran yang aku buka tadi menyuntik semangat untuk bangkit kembali bernafas di dunia realiti. Hidayah itu datang tanpa diduga. Terima kasih ya Rabbi…. Walaupun ku tahu, "Selemah-lemah manusia ialah orang yang tidak boleh mencari sahabat dan orang yang lebih lemah dari itu ialah orang yg mensia-siakan sahabat yg telah dicari" - (Saidina Ali).. Namun, yang pasti aku lakukan semua ini bukan kerana tujuan mensia-siakan sahabatku. Kerana sahabat yang amat ku cintai, akan ku lepaskan ibarat seekor burung merpati. Andai dia adalah cintaku yang sejati, aku pasti dia akan kembali. Andai dia tidak kembali, maka redhalah yang diajar kepadaku. Dia bukan milikku.. tiada jodoh antara kita…..

Aku perlu tumpukan perhatianku kepada perkara lain. Ini dugaan yang kecil. Ujian hati sebegini pun tidak mampu untukku tempuhi. Sedangkan iman para sahabat lebih dahsyat lagi diuji jika dibandingkan dengan selemah-lemah diriku. Aku punya tanggungjawab yang lebih besar lagi. Perjuangan berabad lamanya. Jihad fisabilillah… Rasulullah pernah bersabda seperti mafhumnya: Sesungguhnya orang yang terbaik dikalangan kamu adalah orang yang menegakkan agama Allah di tempat yang teratas……….Ya Allah, aku bersyukur atas nur hidayah yang Engkau pancarkan di hatiku....

--> bersambung

Info, ini pasal 'Main Menu' di atas ni ^.~

1. kemBARA = Pengalaman seharian/bulan/tahun
2. kerJAYA = Pasal Kerja, selaku pendidik. RPH/RPT dll
3. kenANGAN = yg ni tidak lain tidak bukan pasal SMS.. hehe
4. kerisTALL = Tentang Mutiara kata/hikmah yg leh jadi pedoman
5. kALAM = Bacaan/ayat-ayat suci Al-Quran. Tentang khat jugak
6. KHaYaLaN = semua tentang khayalan la. Macam lagu2 ka.. Sajak ka... Hentam aja.. ^.~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Enjoy (^.~)

Terdapat ralat dalam alat ini

say TQ n sorry =)

"…dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak suka bahawa ALLAH mengampunimu. Dan ALLAH Maha Pengampun, Maha Penyayang.” – An Nur : 22

Nabi s.a.w bersabda, "Orang yang paling sabar di antara kamu ialah orang yang memaafkan kesalahan orang lain padahal dia berkuasa untuk membalasnya." (Riwayat Ibnu Abiduyya dan Baihaqi)