Sharing is caring =)

Rabu, 13 Oktober 2010

Kursus Memperkasa Pedagogi Math 2010

Assalamualaikum.. Salam sejahtera.. Dan salam 1 Malaysia.... (hehe....)
Apa khbar rakan2 skalian.. Maaf la lama x 'update' ini punya profile. ada gile sikit kblakangan ni.. =( dugaan datang xhenti2. Masaalh peribadi, kerja, famili, rakan2 dan psekitaran. especially, xda line tnet. mcm2 xdapat buat. Alhamdulillah, diberi kesempatan untuk berkongsi pengalaman kepada pembaca yang sentiasa setia. thanks... itu ja yg mampu saya katakan.

Erm.. Interview da.. Kursus pun da.. tapi.. Masalah xsettle g. intrview pun jd masalah.. Biarlah.. bkn tu yg nak dbincangkan =)

Kali ni nak berkongsi tentang Kursus terbaru. Baru ja lepas petang tadi. Kursus tu diberi nama: "KURSUS MEMPERKASAKAN PEDAGOGI GURU MATEMATIK TAHAP 2 SR 2010". Macam2 la skrg ni. KBSR xlama lagi akan digantikan dgn KSSR. Tu yang jd mcm2 tu. Kursus ni dijalankan slama 3hari. Peserta terdiri daripada guru2 math tahun 4 setiap skolah. Sy brada di 'group' yang ke-6. Ada 2 orang L, 4 P.

Rakan2 dlm kump semuanya berpengalaman. ada yg dah ngajar slama 15tahun. ada pula yg nak pencenda. lagi 3 tahun. Agak jauh bezanya dibandingkan dgn saya yg xsampai stahun g ni.

Dalam kursus ni, kami didedahkan dengan 4 pendekatan yang utama. "Sbnrnya pndekatan ni da lama wujud tanpa kita sedari. Mungki juga telah diaplikasikan secara tidak langsung dalam P&P" (kata JU). Benar apa yg dikatakannya. Jadi misi kali ini yang berpaksikan kepada transformasi sistem pendidikan negara, kami didedahkan dengan lebih mendalam lagi tentang 4 pendekatan utama. Menurut JU, Salah satu pendekatan yang akan dilaksanakan merupakan pendekatan yang telah dijalankan lebih daripada 40 tahun di Jepun iaitu pendekatan 'inkuiri penemuan'. Nampak gayanya, kita ni memang agak terkebelakanglah. Jauh dibandingkan dengan negara2 maju.

Antara pendekatan lain yang diperkenalkan ialah 1. Pembelajaran Masteri, 2. Pembelajaran Kontekstual, 3. Konstruktivisme dan yg ke-4. seperti yg disebutkan tadi, Inkuiri Penemuan. Tidak dinafikan ada diantaranya yang telah dipelajari semasa berada di maktab dulu seperti kontekstual dan masteri. Walaubagaimanapun, apa yang menariknya, kali ini guru-guru bukan sahaja belajar 'teori' malahan dapat melihat sendiri secara 'practically'.

Dalam Slot hari ke-2, (membuat RPH), sy mdapat pluang untuk mmbentangkan hasil pbincangan mereka RPH di bawah topik panjang dengan menggunakan pendekatan 'konstruktivisme'. Pada mulanya sy hampir mnoloak kerana takut jugak sbnrnya. 1st time bhadapan dengan 'experienced teacher'. Namun, berkat sokongan drp rakan2, akhirnya sy mcuba jg. Walaupun dkritik hebat oleh 'SPA' namun sy cuba untuk membuka minda dan bfikiran positif. Hasilnya, banyak pkara baru yg dapat sy plajari.

Di sini, sy ingin kongsikan sedikit tentang pendekatan2 ini.

1. PEMBELAJARAN MASTERI
-pembelajaran masteri adalah satu pndekatan pengajaran & pmbelajaran supaya murid dapat mguasai apa yg diajar. konsep ini dperkenalkan brasaskn kpd 1 prinsip atau falsafah iaitu smua murid boleh mguasai apa yg diajar skiranya:
a. ada masa yg cukup
b. P&P bkualiti.
-dalam pmblajaran masteri, guru perlu mmastikan smua murid dpt mguasai pkara2 yg diajar dlm satu unit pmblajaran atau tajuk sblum ke unit yg lain. Sasaran pncapaian pmblajaran ialah smua murid dapat mguasai skurang-kurangnya 80%.

2. PENDEKATAN INKUIRI PENEMUAN:
-Sesorang yg menggunakan pndkatan ini cuba mnemui ssuatu yg baru dlm pgalamannya, wlaupun maklumat itu bukan smestinya blum dketahui umum. Kaedah ini memang dgunakan oleh kanak-kanak utk menggunakan pgetahuan baru mreka. Dalam konteks pmbelajaran matematik di skolah, pndekatan inkuiri pnemuan menekankan pnerokaan & pnemuan yg dbuat oleh plajar. Ia bbeza dgn pndkatan biasa d mana guru hy myampaikan mklumat & bhn yg diajar. Di sini, guru bperanan myediakan psekitaran yg ssuai & kondusif utk pmbelajaran inkuiri pnemuan, mgadakan bhn sumber, serta myediakan aktiviti yg mgalakkan plajar bfikir dan blajar. Scr ringkasnya, murid sendiri yg akan meneroka idea baru.

3. PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL:
-pmbelajaran kontekstual adalah kaedah pmbelajaran yg mgabungkan isi kandungan dgn pgalaman harian individu, msyarakat & alam pkerjaan. Kaedah ini myediakan pembelajaran scara konkrit yg mlibatkan aktiviti 'hands on' dan 'minds on'.

4. PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME:
-konstruktivisme adalah satu fahaman bahawa murid membina sendiri pengetahuan atau konsep scara aktif bdasarkan pgetahuan dan pengalaman sedia ada. Dalam proses ini, murid akan myesuaikan pgetahuan yg diterima dgn pgetahuan sedia ada untuk mmbina pgetahuan baru.

Secara kesimpulannya, Kesemua pendekatan ini memerlukan guru untuk melaksanakan P&P yang mana kebanyakannya berpusatkan kepada murid. Sebenarnya, kursus kali ni ada pro and kons. Tapi, bagi sy scr pribadi, pendedahan ini meningkatkan lagi pengetahuan tentang plaksanaan pedagogi smasa pengajaran sinonim dengan objektifnya: MEMPERKASA PEDAGOGI........ =)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cerita hati ^.~

Info, ini pasal 'Main Menu' di atas ni ^.~

1. kemBARA = Pengalaman seharian/bulan/tahun
2. kerJAYA = Pasal Kerja, selaku pendidik. RPH/RPT dll
3. kenANGAN = yg ni tidak lain tidak bukan pasal SMS.. hehe
4. kerisTALL = Tentang Mutiara kata/hikmah yg leh jadi pedoman
5. kALAM = Bacaan/ayat-ayat suci Al-Quran. Tentang khat jugak
6. KHaYaLaN = semua tentang khayalan la. Macam lagu2 ka.. Sajak ka... Hentam aja.. ^.~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Enjoy (^.~)

Terdapat ralat dalam alat ini

say TQ n sorry =)

"…dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak suka bahawa ALLAH mengampunimu. Dan ALLAH Maha Pengampun, Maha Penyayang.” – An Nur : 22

Nabi s.a.w bersabda, "Orang yang paling sabar di antara kamu ialah orang yang memaafkan kesalahan orang lain padahal dia berkuasa untuk membalasnya." (Riwayat Ibnu Abiduyya dan Baihaqi)