Sharing is caring =)

Selasa, 21 September 2010

Aku kecundang, di jalan PERSAHABATAN 6

“Ha, apa yg korang berdua sembangkan tu?”. Tanya Akid, rakan yg memanggil kami tadi. “hehe… xdala.. hal dunia ja….” Balas Man. Aku tersenyum…….. “Jom la balik! Da nak maghrib ni” Rahman mengomen……. “Okla2…. ‘let’s go guys’, balas Akid…………. Kami beransur pulang.


Keesokan hari, selesai waktu kelas. Seperti biasa aku ditemani oleh teman akrabku di sini. ‘My Record book’. Macam selalu, masa senggang sebegini akan diisi dengan menyiapkan refleksi yang tertinggal kosong di setiap muka rancangan pengajaranku. Walaupun, adakalanya aku leka untuk melaksanakan rutin harianku ini. Biasalah, pabila penyakit ‘M’ mula menghinggapi diriku. Rasa malas memanjang ja sampai tertinggal berapa lembaran refleksi yang tiada tersentuh oleh laluan mata penaku. “Aku perlu melangkah cergas! Aku tidak boleh longlai sebegini. Di mana jati diriku yang dulu? Berdedikasi, Optimis dan Proaktif??” Aku perlu memotivasikan diriku sendiri”. Bisik hatiku.


“Im, apa ‘folder’ yang berlabel ‘my design’ ni?” Tanya Nur kepadaku tatkala menyelongkar fail2 di dalam ‘laptopku’. “Alamak!!” Aku menjadi tidak tentu arah. “Iskh!! Jangan buka Nur! BAHAYA ni!!” Gertak hatiku. Aku cepat-cepat pergi ke arah Nur. Dan.. belum sempat ku merapatinya… Tiba-tiba terdengar dendangan lagu intro ‘TEMAN TERISTIMEWA’. Alamak….. Gawat… Gawat ni. Kataku lagi.


Teman dengarkanlah, Ungkapan kata penuh makna,

Kutujukan kepadamu, Insan teristimewa di hatiku.

Impian telah dibina, Takdir yang akan menentukannya…… Terima ka…..


Aku menghentikan lagu tersebut. “Eh, napa awak ‘stop’ lagu ni?” Tanya Nur. “Takda apala. Tak ‘best’ pun lagu ni. Tak sedap!! Baik ‘off’kan je.” Jawabku. “Laa… Orang baru nak menghayati. Potong ‘line’ betullah Im ni”. Salah ke kalo saya nak dengar. Takpa, tak kisah sedap ke tak. Nak dengar jugak!!”. Nur, rakan sejawatku terus memaksaku untuk memainkan lagu tadi. Akhirnya aku mengalah. Ok la, ‘play’ la. Rajukku lagi. “Ha, macam tulah. Kan senang!!”. Hehe.. Sindirnya kepadaku. (Nur adalah rakan sejawatku di sekolah ni. Seorang kakak bagiku yang usianya 5 tahun lebih tua dariku. Tetapi, dia tak nak dipanggil kakak) Lagu itu diputarkan juga tampaknya.


Teman dengarkanlah, Ungkapan kata penuh makna,

Kutujukan kepadamu, Insan teristimewa di hatiku.

Impian telah dibina, Takdir yang akan menentukannya……

Terima kasihku ucapkan, maafkanlah segala kesilapan.

-------------------------------------------------------------------

Kaulah ratu di hatiku engkaulah sahabatku,

Ku amat menyayangimu ku amat menyintaimu.

Smoga impian kita termakbul juga akhirnya,

Ya Allah…. Perkenankanlah doa kami….

-------------------------------------------------------------------

Satu ku mengingatimu, dua tandanya ku suka,

tiga ku merinduimu, empat kasih ku padamu,

lima ku menyayangimu, enam ku amat menyintaimu,

Sayangku, buah hatiku just for you..

-------------------------------------------------------------------

Sayang, jagalah dirimu, pelihara akhlakmu dan jua tutur katamu.

Jadilah seorang wanita solehah, taati suami dan ibu bapa, moga bahagia selamanya.

-------------------------------------------------------------------

Andai tiada jodoh, terimalah seadanya, redha dan syukurlah kita dipertemukan.

Akanku abadikan sebagai kenangan, satu ku pinta ingati diriku.

Duhai sahabatku…….


Not bad la Im, ok ja saya dengar lagu ni. Best apa. Tapi macam ala-ala nasyid ja. Lagi satu yang saya pelik, macam suara Im plak. Im nyanyi eaa?” Nur seakan dapat mentafsir akan maksud tersirat disebalik lagu tu. “Hahaha…. Takde la”. Sangkalku, menyelindungkan jawapan sebenar persoalan itu. “Takkanlah Im yang nyanyi. Suara pun tak sedap. Inikan pula nak buat lagu sendiri. Hehe… salah orang tu”” aku senyum2 kambing. Cuba melarikan diri daripada pertanyaan yang mengepung perasaanku. Aku tidak ingin dilanda ribut kekecewaan sekali lagi yang akan menghancurkan diriku sendiri. Biarlah aku senyap. Semoga diamku ini akan menjadi emas seperti yang diumpamakan oleh sesetengah orang. Yang begitu berharga nilainya yang dapat menjaga hati dan perasaanku…….. Perbualan kami tamat di situ tatkala loceng dibunyikan.


“Masa untuk balik”. Kataku diikuti senyum tawar…………... Terkenang lagi peristiwa lama. Memang betullah kata kawan aku, mudah untuk menyayangi seseorang tetapi bukan mudah untuk melupakannya. Segala memori silam mula muncul satu-persatu di ruang mindaku. Peristiwa silam menghantui pemikiranku lagi. Aku termenung di dalam kereta yang dipandu rakan sehinggalah sampai di perkarangan rumahku. “Im…. da sampai”. Hashim mengejutkan aku. Lamunanku terhenti. (“Iskh… aku ni asyik mengelamun ja kebelakangan ni”). Bentak hatiku. Malu rasanya diperhatikan oleh cikgu Hashim tadi. Dia tersenyum melihatku. “Terima kasih cikgu”. Ucapku. Aku terus membuka pintu dan keluar dari kereta iswara berwana hitam kepunyaan cikgu Hashim. Perlahan-lahan kereta hitam itu berlalu pergi dan samar-samar hilang daripada pandangan mataku. Aku melangkah menuju ke kediamanku. Selesai solat, aku pun terlena, beradu di taman mimpi. Mimpi yang kadangkala mencapai impi.

Im… Ima da nak bertunang ni.. InsyaAllah hujung tahun ni.. Ha?? Bluubb (menelan air liur). Jawabku tersedak. Ima memberitahu perkara tersebut kepadaku.....



--> bersambung


Isnin, 20 September 2010

Ramadhan dan Syawal yang berlalu pergi

Assalamualaikum... Rasanya tak terlambat lagi untuk saya mengucapkan Salam Lebaran, Salam Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin kepada semua rakan-rakan dan teman pembaca yang mengenali diri ini. Sekeping hati bermunajat kepada Ilahi semoga memanjangkan umur di dalam kebaikan. Syukur di atas segala nikmat yang diberikan dan dihidupkan dari lena kematian kecil. Smoga hidup ini semakin bermakna dengan cintaNya. Alhamdulillah.... Seuntai Puisi untuk dikongsi.. Sebagai pengganti diri di Aidilfitri...

IKHLAS DI HARI RAYA

Kita memberi bukan untuk menerima
Menabur budi bukan untuk dianggap berjasa
Moga tulus, putih dan murni hati kita
Memberi adalah kerana-Nya jua

Tidak mengapa jika tidak dikenang
Asalkan segalanya memberi satu ketenangan
Menyebut kebaikan meragut keikhlasan
Bukan kerana kelebihan kita…

Dalam samar mainan rasa
Kekadang datang jua serpihan bangga
Mengharap adanya balasan
Mendamba hadirnya kemasyhuran

Bukan itu yang diburu sejak mula
Ditagih kasih rasa di depan-Mu saja
Bila terasa segalanya dari-Mu
Rebahlah segala dari kita yang hina

Lalu…ke tika Takbir Syawal bergema…
Muhasabahlah tentang keberkesanan puasa kita
Apakah sudah ada keikhlasan…
di puncak taqwa.
Atau sekadar di pinggiran…
lapar dahaga!

Allah hu Akbar!
Allah hu Akbar!
Allah hu Akbar… walillah hil hamd
Oh, syukur kiranya Dikau masih sudi mengizinkan
Kami memuji dan memuja-Mu
Walau dengan lidah dan hati yang berdosa

kredit kepada: genta-rasa.com/

D Mercu Menara Kejayaan


Rasa ingin berkongsi saat-saat mengembirakan dan membanggakan dalam lembaran hidupku. Salah satunya, saat menerima segulung ijazah. Saat bergelar graduan. =) Alhmdulillah, akhirnya perjalanan di menara gading telah menemui titik koma. Tak sampai noktah lagi. Haha.. ‘mybe’, lepas ni nak sambung lagi, tapi tak tahu lagi la bila. InsyaAllah bila ada kemampuan dan peluang. Erm, sebenarnya ‘batch’ kami beruntung kerana mendapat peluang untuk mengikuti ‘twinning programme’ bersama universiti luar negara. Banyak perkara yang berbeza dapat kami pelajari yang menyediakan suasana kelainan berbanding sistem pembelajaran masa kini di negara kita. Program kami lebih dikenali sebagai ‘Program Deakin’ yang bertepatan dengan nama universiti yang diikuti. Daripada suasana orang kampung, ke bandar, kemudian bandaraya dan seterusnya mengenali keadaan negara luar. Dengan rasa bersyukur, aku bangga kerana terpilih sebagai orang yang terpilih dikalangan yang terpilih. Pedulilah apa orang kata, janji kita buat apa yang betul dan kita selesa untuk melakukannya.. kan?? =)

Biasanya saat manis berada di maktab adalah ketika bersama rakan-rakan. Berkongis suka dan duka. Kepada yang ber’couple’ tu mungkin inilah saat yang amat manis dalam hidup mereka. Tetapi ingat, manis itu jugalah penyebab kepada kepahitan. Bila mana ia dimasak secara berlebihan. Ibarat gula yang manis apabila dipanaskan ke tahap maksimum akan mengubah rasanya kepada pahit. Oleh yang demikian, berpada-padalah ketika mencurahkan rasa kasih. Banyak berlaku sekarang ni kes putus cinta, curang dan ada yang terlebih teruk lagi. Dan kebanyakan mangsanya ialah kaum hawa. Bukannya ingin menyalahkan kaum sendiri tetapi itulah hakikatnya. Walaubagaimanapun, bangsa adam tidaklah boleh dipersalahkan 100%, kerana segelintir dikalangan kita ada yang dipermainkan juga. ‘so’, fikirlah sendiri. Semuanya da besar panjang bukan budak-budak lagi. (bak kata lec dulu: BESAR, p a n j a n g, dan berBULU). Entah apa yg beliau maksudkan… haha

Mungkin aku tidak sebaik nasib kawan-kawan atau adik-adik yang berpeluang pergi dan belajar di luar negara, tetapi, ‘atleast’ dapatlah juga merasai tempiasnya. Sekarang ni, dah bergelar ‘pendidik’. Memang ‘simple’ gelarannya tetapi amat besar amanahnya. Jadi, kepada rakan-rakan yang masih belajar lagi tu, gunakanlah peluang dan masa anda belajar itu se-optimum yang mungkin. Anda tidak akan merasainya lagi selepas ini. Segala-galanya akan berubah tatkala kita bergelar seorang ‘pendidik’, setiap mata akan tertumpu kepada kita, segala tingkah-laku kita, pertuturan kita, pakaian dan boleh dikatakan disegenap aspek kehidupan, kita akan diperhatikan dan dinilai oleh masyarakat. Jadi, berhati-hatilah. Tugas kita bukannya mudah. Rebutlah peluang sementara anda berada dilandasan itu. Apabila dah keluar kelak, memang susah untuk mengalaminya lagi. Bak kata orang tua-tua, peluang itu hanya datang sekali dan jarang sekali datang berkali-kali. Kalau kita tidak merebutnya, orang lain akan merebutnya terlebih dahulu. Perjalanan hidup ini hanya boleh dirasai dan dialami oleh sesiapa yang pernah dan ingin melaluinya. Itulah ‘pengalaman’, ibu kepada ‘kunci’ kehidupan. Renung-renungkanlah =)

Khamis, 2 September 2010

Aku kecundang, di jalan PERSAHABATAN 5

Petang yang damai……

Kicauan burung kedengaran di sana-sini. Melodi indah ini mewarnai lagi persekitaran taman ini walaupun tidak ku fahami akan bahasanya. “Ah! Sudah sebulan sejak perkara itu terjadi.” Semoga apa yang terjadi ini mengajar diriku untuk lebih mengenal pancaroba dunia. Sejak akhir-akhir ini timbul pelbagai malapetaka yang melanda dunia. Kejadian banjir, tanah-runtuh, ribut taufan, gempa bumi dan seumpamanya menyerang setiap pelusuk benua. Bukan itu sahaja, malah kerosakan akidah dan akhlak semakin berleluasa. Kisah pembuangan bayi, zina, penceraian suami-isteri, pemimpin daripada kalangan orang fasik dan jahil dan sebagainya. Maka benarlah riwayat yang mengatakan tanda-tanda kiamat telah muncul. Didapati kini bahawa seluruh tanda-tanda kecil telah muncul dan terbukti seperti yang dinyatakan dalam beberapa hadis:

Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan dan perubahan muka."Ada yang

bertanya kepada Rasulullah; "Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?" Baginda

menjawab; "Apabila telah bermaharajalela bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi2 wanita" - Ibnu Majah


"Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah akan muncul pakaian-pakaian wanita dan apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang." - Abu Hurairah r.a.


"Dan tinggallah manusia-manusia yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang." - Sahih Muslim


Tidak akan datang kiamat sehingga banyak perbuatan dan perkataan keji, memutuskan hubungan silaturahim dan sikap yang buruk dalam tetangga." - Riwayat Ahmad dan Hakim


“Ya Allah, andainya telah datang tanda-tanda ini, janganlah Engkau masukkan aku di antara golongan-golongan ini. Kuatkanlah Imanku, teguhkanlah Akidahku, jernihkanlah hatiku, murnikanlah akhlakku dan berikanlah aku kebaikan hidup di dunia dan di akhirat. Ya Tuhanku, pimpinlah hatiku dan janganlah Engkau biarkan aku membuat keputusan sendiri tanpa pimpinan dariMU. Bukakanlah hatiku untuk mengenaliMu agar bertambah kecintaanku terhadapMU. Agar aku dapat menjauhi laranganMU. Sesungguhnya hanya padaMu tempat ku berserah…. Wahai Maha Pengasih…..”


“Min! Min buat apa kat sini?” (lamunanku terhenti) Rahman menyapaku dari belakang. Seketika aku tersedar dari alam imaginasiku.

“Ooo.. xda apela Man”. Hehe... (Aku tersenyum sendiri) Sebenarnya nak cari ilham tuk ‘create’ lagu nasyid. Saja2. Nak isi masa lapang. Laa.. Camtu rupanya. Ganggu x ni?” Sapa Rahman lagi. “Iskh, xda la. Xganggu sikit pun… Tapi banyak.” Hahaha.. Kami berdua ketawa……… “Ada2 je ko ni, ingatkan piki pasal aweks… hehe”. Kata Rahman kepadaku.

Kami segera meninggalkan Taman Aman apabila seorang rakan memanggil kami.


--> bersambung

Info, ini pasal 'Main Menu' di atas ni ^.~

1. kemBARA = Pengalaman seharian/bulan/tahun
2. kerJAYA = Pasal Kerja, selaku pendidik. RPH/RPT dll
3. kenANGAN = yg ni tidak lain tidak bukan pasal SMS.. hehe
4. kerisTALL = Tentang Mutiara kata/hikmah yg leh jadi pedoman
5. kALAM = Bacaan/ayat-ayat suci Al-Quran. Tentang khat jugak
6. KHaYaLaN = semua tentang khayalan la. Macam lagu2 ka.. Sajak ka... Hentam aja.. ^.~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Enjoy (^.~)

Terdapat ralat dalam alat ini

say TQ n sorry =)

"…dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak suka bahawa ALLAH mengampunimu. Dan ALLAH Maha Pengampun, Maha Penyayang.” – An Nur : 22

Nabi s.a.w bersabda, "Orang yang paling sabar di antara kamu ialah orang yang memaafkan kesalahan orang lain padahal dia berkuasa untuk membalasnya." (Riwayat Ibnu Abiduyya dan Baihaqi)