Sharing is caring =)

Khamis, 21 Oktober 2010

Saat terakhir Rasullullah S.A.W.

Detik-detik Rasulullah S.A.W. menjelang sakratul maut...

Ada sebuah kisah tentang kesempurnaan cinta yang dicontohkan Allah lewat pada kehidupan Rasul-Nya. Pagi itu, meskipun langit telah mulai menguning, burung-burung gurun tetap enggan mengepakkan sayapnya.

Pagi itu, Rasulullah S.A.W. dengan suara ‘terbata’ memberikan nasihatnya; “Wahai umatku, kita semua ada dalam kekuasaan Allah dan di bawah cinta kasih-Nya. Maka taati dan bertakwalah kepada-Nya. Kuwariskan dua perkara kepada kalian, sunnahku dan al-Quran. Barang siapa mencintai sunnahku, bererti dia mencintai aku dan kelak orang-orang yang mencintaiku, akan bersama-sama masuk ke syurga bersamaku.”

Khutbah singkat itu diakhiri dengan pandangan mata Rasulullah S.A.W. yang redup menatap sahabatnya satu persatu. Abu Bakar menatap mata itu dengan berkaca-kaca, Umar dadanya turun naik menahan nafas dan tangisnya. Usman menghela nafas panjang dan Ali menundukkan kepalanya dalam-dalam. Isyarat itu telah datang, saatnya sudah tiba. “Rasulullah akan meninggalkan kita semua,” desah hati semua sahabat kala itu. Manusia tercinta itu, hampir selesai menunaikan tugasnya di dunia ini.

Tanda-tanda itu semakin kuat, tatkala Ali dan Fadhal dengan sigap menangkap Rasulullah yang limbung saat turun dari mimbar. Saat itu, seluruh sahabat yang hadir di sana pasti akan menahan detik-detik berlalu, kalau mampu. Matahari kian meninggi, tapi pintu Rasulullah masih tertutup. Sedang di dalamnya, Rasulullah S.A.W. sedang terbaring lemah dengan keningnya yang berkeringat dan membasahi pelepah kurma yang menjadi alas tidurnya.

Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. Bolehkah saya masuk?” tanyanya. Tetapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk, Maaf ayahku sedang demam,” kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu. Kemudian dia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya kepada Fatimah, “Siapakah itu wahai anakku?” “Tak tahulah aku ayah, seperti dirinya pertama kali aku melihatnya,” tutur Fatimah lembut.

Lalu, Rasulullah S.A.W. menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan. Satu-satu bahagian wajahnya seolah hendak di kenang. “Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia, dan dialah malaikatul maut,” kata Rasulullah, Fatimah pun menahan ledakkan tangisnya.

Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah S.A.W. menanyakan kenapa Jibril A.S. tidak ikut serta. Kemudian dipanggilah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut roh kekasih Allah dan penghulu dunia ini.

“Jibril, jelaskan apa hakku nanti dihadapan Allah?” Tanya Rasululllah S.A.W. dengan suara yang amat lemah. “Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti rohmu. Semua syurga terbuka luas menanti kedatanganmu,” kata Jibril. Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh dengan kegelisahan. “Engkau tidak senang mendengar khabar ini?” Tanya Jibril lagi. Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?” “Jangan khuatir, wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: “Kuharamkan syurga bagi sesiapa sahaja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya,” kata Jibril.

Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan roh Rasulullah ditarik. Tampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang. “Jibril betapa sakitnya sakaratul maut ini,” lirih Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang di sampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan mukanya. “Jijikkah engkau melihatku, hingga engkau palingkan wajahmu wahai Jibril?” Tanya Rasulullah S.A.W. pada Malaikat pengantar wahyu itu. “Siapakah yang sanggup melihat kekasih Allah direnggut ajalnya,” kata Jibril.

Sebentar kemudian terdengar Rasulullah S.A.W. memekik, kerana sakit yang tak tertahankan lagi. “Ya Allah, dahsyatnya azab maut ini, timpakan sahaja semua seksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku.” Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tak bergerak lagi. Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Ali segera mendekatkan telinganya. “Uushiikum bis shalati, wa maa malakat aimanuku, peliharalah solat dan santunilah orang-orang yang lemah di antaramu.”

Di luar pintu, esak-tangis mulai kedengaran bersahutan, sahabat saling berpelukan. Fatimah meletakkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan. “Ummatii, ummatii, ummatiii?” - “Umatku, umatku, umatku.” Dan, berakhirlah hidup manusia mulia itu. Kini, mampukah kita menyintai baginda seperti baginda menyayangi kita? Allahumma sholli ‘ala Saiyidina Muhammad wa ‘ala alihi wa sah bihi wa baarik wa sallim.

Betapa cintanya Rasulullah S.A.W. kepada kita. Semoga timbul kesedaran untuk kita agar menyintai Allah dan Rasul-Nya, seperti Allah dan Rasulnya menyintai kita. Kerana sesungguhnya selain daripada itu hanyalah fana belaka.

4 Perkara Tersirat

Yang tersirat di sebalik 4

4 alamat orang cerdik:

  1. Berani menempuh bahaya.
  2. Pandai bermanis muka dengan musuh.
  3. Pandai melihat kesempatan.
  4. Dapat menimbang pertimbangan orang lain.

4 alamat orang beriman:

  1. Meninggalkan maki hamun.
  2. Tidak menyakiti hati orang.
  3. Cepat memberi maaf.
  4. Lama baru menjatuhkan hukuman.

4 tanda orang berakal:

  1. Cinta pada ilmu.
  2. Tidak berubah muka menerima umpat dan puji.
  3. Bagus jawabnya.
  4. Banyak benarnya.

4 alamat orang rendah martabat:

  1. Membuka rahsia.
  2. Pendendam.
  3. Penggunjing.
  4. Memburukkan kawan.

4 yang menimbulkan cinta:

  1. Muka yang jernih.
  2. Sudi menolong.
  3. Sudi menghindarkan selisih faham.
  4. Menjauhi munafik.

4 soal yang membawa keuntungan hidup:

  1. Benar tuturkatanya.
  2. Malu melakukan pekerjaan yang tidak elok.
  3. Baik budi pekertinya.
  4. Suka berterima kasih.

4 sempurna dengan 4:

  1. Ilmu dengan larangan.
  2. Agama dengan taqwa.
  3. Amal dengan niat.
  4. Kemuliaan dengan kelebihan.

4 perkara mesti dijaga:

  1. Teguh menjaga kehormatan.
  2. Redha menerima yang sedikit.
  3. Berbuat kebaikan setiap hari.
  4. Memelihara lidah.

4 macam pencarian:

  1. Pertama akal, ialah orang yang hidup dengan bertani.
  2. Pertengahan akal, orang yang hidup berdagang.
  3. Penghabisan akal, orang yang hidup membunuh.
  4. Kehilangan akal, mencari dengan tidak halal.

Rebutlah 5 peluang ini sebelum tiba 5 rintangan:

  1. Waktu kaya sebelum miskin.
  2. Waktu senang sebelum sibuk.
  3. Waktu sihat sebelum sakit.
  4. Waktu muda sebelum tua.
  5. Waktu hidup sebelum mati.


Nabi S.A.W. bersabda yang bermaksud: Ada 4 perkara dipandang sebagai ibu iaitu:

1)Ibu dari segala UBAT adalah SEDIKIT MAKAN.

2)Ibu dari segala ADAB adalah SEDIKIT BERCAKAP.

3)Ibu dari segala IBADAT adalah TAKUT BERBUAT DOSA.

4)Ibu dari segala CITA-CITA adalah SABAR.


Berpesan-pesanlah kepada kebenaran dan Kesabaran. Beberapa kata renungan dari al-Quran:

Orang yang tidak melakukan solat pada waktu:

Subuh: Dijauhkan cahaya muka yang bersinar.

Zuhur: Tidak diberikan berkah dalam rezekinya.

Asar: Dijauhkan dari kesihatan/kekuatan.

Maghrib: Tidak diberi bantuan oleh anak-anaknya.

Isyak: Dijauhkan kedamaian dalam tidurnya.

Rabu, 13 Oktober 2010

Kursus Memperkasa Pedagogi Math 2010

Assalamualaikum.. Salam sejahtera.. Dan salam 1 Malaysia.... (hehe....)
Apa khbar rakan2 skalian.. Maaf la lama x 'update' ini punya profile. ada gile sikit kblakangan ni.. =( dugaan datang xhenti2. Masaalh peribadi, kerja, famili, rakan2 dan psekitaran. especially, xda line tnet. mcm2 xdapat buat. Alhamdulillah, diberi kesempatan untuk berkongsi pengalaman kepada pembaca yang sentiasa setia. thanks... itu ja yg mampu saya katakan.

Erm.. Interview da.. Kursus pun da.. tapi.. Masalah xsettle g. intrview pun jd masalah.. Biarlah.. bkn tu yg nak dbincangkan =)

Kali ni nak berkongsi tentang Kursus terbaru. Baru ja lepas petang tadi. Kursus tu diberi nama: "KURSUS MEMPERKASAKAN PEDAGOGI GURU MATEMATIK TAHAP 2 SR 2010". Macam2 la skrg ni. KBSR xlama lagi akan digantikan dgn KSSR. Tu yang jd mcm2 tu. Kursus ni dijalankan slama 3hari. Peserta terdiri daripada guru2 math tahun 4 setiap skolah. Sy brada di 'group' yang ke-6. Ada 2 orang L, 4 P.

Rakan2 dlm kump semuanya berpengalaman. ada yg dah ngajar slama 15tahun. ada pula yg nak pencenda. lagi 3 tahun. Agak jauh bezanya dibandingkan dgn saya yg xsampai stahun g ni.

Dalam kursus ni, kami didedahkan dengan 4 pendekatan yang utama. "Sbnrnya pndekatan ni da lama wujud tanpa kita sedari. Mungki juga telah diaplikasikan secara tidak langsung dalam P&P" (kata JU). Benar apa yg dikatakannya. Jadi misi kali ini yang berpaksikan kepada transformasi sistem pendidikan negara, kami didedahkan dengan lebih mendalam lagi tentang 4 pendekatan utama. Menurut JU, Salah satu pendekatan yang akan dilaksanakan merupakan pendekatan yang telah dijalankan lebih daripada 40 tahun di Jepun iaitu pendekatan 'inkuiri penemuan'. Nampak gayanya, kita ni memang agak terkebelakanglah. Jauh dibandingkan dengan negara2 maju.

Antara pendekatan lain yang diperkenalkan ialah 1. Pembelajaran Masteri, 2. Pembelajaran Kontekstual, 3. Konstruktivisme dan yg ke-4. seperti yg disebutkan tadi, Inkuiri Penemuan. Tidak dinafikan ada diantaranya yang telah dipelajari semasa berada di maktab dulu seperti kontekstual dan masteri. Walaubagaimanapun, apa yang menariknya, kali ini guru-guru bukan sahaja belajar 'teori' malahan dapat melihat sendiri secara 'practically'.

Dalam Slot hari ke-2, (membuat RPH), sy mdapat pluang untuk mmbentangkan hasil pbincangan mereka RPH di bawah topik panjang dengan menggunakan pendekatan 'konstruktivisme'. Pada mulanya sy hampir mnoloak kerana takut jugak sbnrnya. 1st time bhadapan dengan 'experienced teacher'. Namun, berkat sokongan drp rakan2, akhirnya sy mcuba jg. Walaupun dkritik hebat oleh 'SPA' namun sy cuba untuk membuka minda dan bfikiran positif. Hasilnya, banyak pkara baru yg dapat sy plajari.

Di sini, sy ingin kongsikan sedikit tentang pendekatan2 ini.

1. PEMBELAJARAN MASTERI
-pembelajaran masteri adalah satu pndekatan pengajaran & pmbelajaran supaya murid dapat mguasai apa yg diajar. konsep ini dperkenalkan brasaskn kpd 1 prinsip atau falsafah iaitu smua murid boleh mguasai apa yg diajar skiranya:
a. ada masa yg cukup
b. P&P bkualiti.
-dalam pmblajaran masteri, guru perlu mmastikan smua murid dpt mguasai pkara2 yg diajar dlm satu unit pmblajaran atau tajuk sblum ke unit yg lain. Sasaran pncapaian pmblajaran ialah smua murid dapat mguasai skurang-kurangnya 80%.

2. PENDEKATAN INKUIRI PENEMUAN:
-Sesorang yg menggunakan pndkatan ini cuba mnemui ssuatu yg baru dlm pgalamannya, wlaupun maklumat itu bukan smestinya blum dketahui umum. Kaedah ini memang dgunakan oleh kanak-kanak utk menggunakan pgetahuan baru mreka. Dalam konteks pmbelajaran matematik di skolah, pndekatan inkuiri pnemuan menekankan pnerokaan & pnemuan yg dbuat oleh plajar. Ia bbeza dgn pndkatan biasa d mana guru hy myampaikan mklumat & bhn yg diajar. Di sini, guru bperanan myediakan psekitaran yg ssuai & kondusif utk pmbelajaran inkuiri pnemuan, mgadakan bhn sumber, serta myediakan aktiviti yg mgalakkan plajar bfikir dan blajar. Scr ringkasnya, murid sendiri yg akan meneroka idea baru.

3. PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL:
-pmbelajaran kontekstual adalah kaedah pmbelajaran yg mgabungkan isi kandungan dgn pgalaman harian individu, msyarakat & alam pkerjaan. Kaedah ini myediakan pembelajaran scara konkrit yg mlibatkan aktiviti 'hands on' dan 'minds on'.

4. PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME:
-konstruktivisme adalah satu fahaman bahawa murid membina sendiri pengetahuan atau konsep scara aktif bdasarkan pgetahuan dan pengalaman sedia ada. Dalam proses ini, murid akan myesuaikan pgetahuan yg diterima dgn pgetahuan sedia ada untuk mmbina pgetahuan baru.

Secara kesimpulannya, Kesemua pendekatan ini memerlukan guru untuk melaksanakan P&P yang mana kebanyakannya berpusatkan kepada murid. Sebenarnya, kursus kali ni ada pro and kons. Tapi, bagi sy scr pribadi, pendedahan ini meningkatkan lagi pengetahuan tentang plaksanaan pedagogi smasa pengajaran sinonim dengan objektifnya: MEMPERKASA PEDAGOGI........ =)

Info, ini pasal 'Main Menu' di atas ni ^.~

1. kemBARA = Pengalaman seharian/bulan/tahun
2. kerJAYA = Pasal Kerja, selaku pendidik. RPH/RPT dll
3. kenANGAN = yg ni tidak lain tidak bukan pasal SMS.. hehe
4. kerisTALL = Tentang Mutiara kata/hikmah yg leh jadi pedoman
5. kALAM = Bacaan/ayat-ayat suci Al-Quran. Tentang khat jugak
6. KHaYaLaN = semua tentang khayalan la. Macam lagu2 ka.. Sajak ka... Hentam aja.. ^.~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Enjoy (^.~)

Terdapat ralat dalam alat ini

say TQ n sorry =)

"…dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak suka bahawa ALLAH mengampunimu. Dan ALLAH Maha Pengampun, Maha Penyayang.” – An Nur : 22

Nabi s.a.w bersabda, "Orang yang paling sabar di antara kamu ialah orang yang memaafkan kesalahan orang lain padahal dia berkuasa untuk membalasnya." (Riwayat Ibnu Abiduyya dan Baihaqi)