Sharing is caring =)

Ahad, 30 Mei 2010

Holiday!! =)

Assalamulaikum, salam pembuka bicara…

6 bulan berada di negeri orang, tidak sama dengan sehari berada di bumi sendiri… Rindu di hati terubat jua dengan panorama bumi di bawah bayu, tempat tanah tumpah darahku… Rinduuunyyaa… Alhamdulillah, aku telah selamat sampai di destinasi yang dituju. Transit di KK terlebih dahulu sebelum berangkat ke LD.

Dalam pesawat MHxxxx tadi, tiba2 teringat dengan member2 lama, adik-adik dan orang2 yang selalu muncul di kaca mata ku sebelum ini.. Apa khabar mereka? Apa khabar rakan2 seperjuangan, Liew, Sii, Mat, Raja dll.. Mesti mereka pun ada cara hidup mereka yang tersendiri.. Kepada adik2 di maktab lama (IPKent), Asyraf, Ikhsan, Faiz J & R, Nady, Nad, Ina, Shifa, Zaba, dll, mesti masing2 dah membawa diri ke tempat masing2. Adik2 ikhwah dan akhwat di IPP. Selamat berjuang untuk peperangan pena dan kertas. Smoga semuanya lulus dengan cemerlang. Selamat menduduki peperiksaan. Kepada rakan2 ‘Deakin’, khabarnya semakin ceria sekarang ini.. Ramai yang akan mendirikan rumahtangga sempena cuti sekolah ni. Wa.. Semua da berubah dalam masa yang singkat ini. Aku hanya mampu mendoakan keselamatan dan kesejahteraan kalian. Kepada rakan2 sejawat di Sk. Sungai Lingkau, Selamat bercuti, Selamat Hari Gawai dan kaamatan. =) Kepada murid2 ku, gunakan masa cuti ini untuk belajar, mentelaah dan mengambil kesempatan yang tersisa. Good Luck to U all.

Banyak perkara yang berlegar2 di fikiranku. Apa nak di buat masa cuti ni. 3 minggu ni mesti di isi dengan sesuatu yang berfaedah dan bermanfaat. Em.. Rancang nak buat bisnes.. Memang da kaji da, banyak risiko. Tapi, orang kata, kalau nak Berjaya, lautan luas pun diredah dan diteroka. Kalau tidak, masakan boleh melihat pulau2 yang indah.. Jadi, peluang sentiasa ada di depan mata. Terpulang kepada kita untuk memulakannya. Doakan kelancaran proses menjalankan bisnes ni. =) Amiin…

Jumaat, 28 Mei 2010

Kisah rumput

Pada suatu pagi di satu sekolah menengah, ada seorang pelajar bertanya pada seorang guru yang sedang mengajar. Ketika itu, guru tersebut sedang menyentuh mengenai kasih dan sayang secara am. Dialog di antara pelajar dan guru tersebut berbunyi begini:

Pelajar: Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang paling kita sayang? Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan?

Cikgu: Oh, awak nak tahu ke? Emmm…baiklah, sekarang kamu buat apa yang saya suruh. Ikut je ye…mungkin kamu akan dapat apa jawapannya.

Pelajar: Baiklah…apa yang saya harus buat?

Cikgu: Kamu pergi ke padang sekolah yang berada di luar kelas sekarang juga. Kamu berjalan di atas rumput di situ dan sambil memandang rumput di depan kamu, pilih mana yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali. Dan kamu petiklah rumput yang PALING cantik yang berada di depan kamu tersebut dan selepas itu bawa balik ke kelas.

Pelajar: Ok. Saya pergi sekarang dan buat apa yang cikgu suruh.

Apabila pelajar tersebut balik semula ke kelas, tiada pun rumput yang berada di tangannya. Maka cikgu pun bertanya kepada pelajar tersebut.

Pelajar: Mana rumput yang cikgu suruh petik?

Pelajar: Oh, tadi saya berjalan di atas rumput dan sambil memandang rumput yang berada di situ, saya carilah rumput yang paling cantik. Memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang , saya tak jumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada di antara yang di belakang saya sebelum itu tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yang saya boleh petik.

Cikgu: Ya, itulah jawapannya. Maknanya, apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita hendak mencari lagi yang lebih baik daripada itu. Kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaik-baiknya. Janganlah kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku. Dan semoga yang berlalu tidak lagi berulang. Jika kita berselisih faham dengan orang yang kita sayang itu, kita boleh perbetulkan keadaan dan cuba teruskan perhubungan tersebut walaupun banyak perkara yang menggugat perhubungan tersebut. Dan ingatlah orang yang kita sayang itulah kita jumpa paling cantik dan paling baik pada MULAnya walaupun nak ikutkan banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi. KECUALILAH jika perhubungan tersebut tak boleh diselamatkan lagi, maka barulah kita mulakan sekali lagi. Maka sayangilah orang yang berada di depan kita dengan tulus dan ikhlas.

Jumaat, 21 Mei 2010

7 petanda kebahagiaan dunia (~.~)

Dari Ibnu Abbas ra, ada 7 petanda kebahagiaan dunia, iaitu :

  1. Qalbun syakirun atau hati yang selalu bersyukur
  2. Al azwaju shalihah, iaitu pasangan hidup yang soleh
  3. Al auladun abrar, iaitu anak yang soleh
  4. Albiatu sholihah, iaitu lingkungan yang kondusif untuk iman kita
  5. Al malul halal, atau harta yang halal
  6. Tafakur fi dien, atau semangat untuk memahami agama
  7. Umur yang barakah – ertinya umur yang semakin tua semakin soleh, yang setiap detiknya diisi dengan amal ibadah.

Info, ini pasal 'Main Menu' di atas ni ^.~

1. kemBARA = Pengalaman seharian/bulan/tahun
2. kerJAYA = Pasal Kerja, selaku pendidik. RPH/RPT dll
3. kenANGAN = yg ni tidak lain tidak bukan pasal SMS.. hehe
4. kerisTALL = Tentang Mutiara kata/hikmah yg leh jadi pedoman
5. kALAM = Bacaan/ayat-ayat suci Al-Quran. Tentang khat jugak
6. KHaYaLaN = semua tentang khayalan la. Macam lagu2 ka.. Sajak ka... Hentam aja.. ^.~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Enjoy (^.~)

Terdapat ralat dalam alat ini

say TQ n sorry =)

"…dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak suka bahawa ALLAH mengampunimu. Dan ALLAH Maha Pengampun, Maha Penyayang.” – An Nur : 22

Nabi s.a.w bersabda, "Orang yang paling sabar di antara kamu ialah orang yang memaafkan kesalahan orang lain padahal dia berkuasa untuk membalasnya." (Riwayat Ibnu Abiduyya dan Baihaqi)