Sharing is caring =)

Khamis, 5 Mei 2011

Aku kecundang, di jalan PERSAHABATAN 11

“Sebenarnya, abang tidak percaya pada cinta pada mulanya. Masa abg belajar dulu, abg ingat tak nak terlibat langsung dengan cinta ni. Biasalah, dah ada pengalaman cinta monyet dulu, bergayut di dunia fantasi. Melalaikan lagi adelah. Tujuan utama abg ke sana pun untuk menuntut ilmu bukan utk bercinta. Selama 4 tahun, abg telah berjaya menahan diri abg utk tidak terjebak dgn cinta. Ramai yang ingin berkenalan dengan abg, tetapi satu-persatu hajat mereka abg tepis. Abg pun tidak tahu, mengapa ada juga perempuan yg berkenan dan nak berkenalan dengan abg dengan lebih rapat. Kalau nak dibandingkan dari segi rupa paras, abg jauh kalah dengan lelaki-lelaki yang lain. Yang abg tau, muka abg ni ada manis sikit la. Macam muka anak mami pun ada.. hehe”, gurauku.

“Haha… Abg mengada”, celah Ruzi. “Lepas tu bang, macamna tiba2 leh terbuka hati pulak nak kenal kak Ima tu?”

“Ermm… Entahlah Zi… Abg pun tak sangka juga dapat berkenalan dgn dia. Tak dirancang pun. Mungkin tu lah jodoh pertemuan. Abg mula mengenalinya selepas ‘orientasi week’.
“Abg masih ingat lagi pertemuan pertama dengan dia. Pertemuan pertama yang mengembangkan kelopak hati. Masa tu, jantung abg bedegup kencang, tangan mengeletar, mata tidak berkedip, bunyi riuh-rendah tiba-tiba menjadi sunyi, nafas terasa semakin perlahan, rasa macam masa terhenti seketika. Dunia tiba-tiba tidak bernyawa, semuanya berlaku dengan pantas. Abg hanya memandang akan sekujur tubuh. Abg terpaku melihat seorang bidadari di hadapan abg. Subhanallah!!! Ya, Allah indahnya ciptaanMu”, bisik hati abg.

“Eh, Iiiiim tolong bagi barang tu dengan dia! U tengok apa tu??”, Sergah Sim, kawan abg. Lamunan abg terhenti, tak pasal-pasal abg jd kelam-kabut la masa tu. Hehe. Ada ka patut abg leh terlupa nak bagi brg koperasi kpd ‘junior’ baru tu. Tangan dah dihulur, cuma tak beri lagi la. Tau tak, masa tu abg punya la khusyuk melihat bidadari dunia tu sampai barang terlupa nak diedarkan. Yang edarkan tu takpe la, tapi yg malunya bila kawan2 abg tu sakat abg ramai2. Huhu.. Malu jugak rasanya. Tebal muka abg masa tu. Ini lah pertama kali, abg dihinggapi perasaan seperti itu. Rasa nak luruh jantung abg tatkala pandangan di pertemuan pertama, hehe”, sambungku.
“Wa, bahaya ni! Dah jatuh cinta pandang pertama la tu bang… Hehe..” Sindir adikku. “Abg tau tak nama dia masa tu?”

“ Masa tu abg tak tahu pun siapa dia, namanya, kelasnya atau apa2 mengenainya. Totally zero. Abg hanya ingat akan wajahnya. Wajah yang membuat hati abg tidak tenteram”, luahku. “Bak kata pujangga, Makan tak lena.. Tidur tak basah… Eh, silap!! Makan tak kenyang, tidur tak lena, mandi tak basah!!” Sela adikku yang bongsu. Kami pun terketawa terbahak2. Suasana pada malam itu menjadi hiruk-piruk dengan gelak ketawa ahli keluargaku……

--> bersambung

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cerita hati ^.~

Info, ini pasal 'Main Menu' di atas ni ^.~

1. kemBARA = Pengalaman seharian/bulan/tahun
2. kerJAYA = Pasal Kerja, selaku pendidik. RPH/RPT dll
3. kenANGAN = yg ni tidak lain tidak bukan pasal SMS.. hehe
4. kerisTALL = Tentang Mutiara kata/hikmah yg leh jadi pedoman
5. kALAM = Bacaan/ayat-ayat suci Al-Quran. Tentang khat jugak
6. KHaYaLaN = semua tentang khayalan la. Macam lagu2 ka.. Sajak ka... Hentam aja.. ^.~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Enjoy (^.~)

Terdapat ralat dalam alat ini

say TQ n sorry =)

"…dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak suka bahawa ALLAH mengampunimu. Dan ALLAH Maha Pengampun, Maha Penyayang.” – An Nur : 22

Nabi s.a.w bersabda, "Orang yang paling sabar di antara kamu ialah orang yang memaafkan kesalahan orang lain padahal dia berkuasa untuk membalasnya." (Riwayat Ibnu Abiduyya dan Baihaqi)