Sharing is caring =)

Khamis, 12 Mei 2011

Aku kecundang, di jalan PERSAHABATAN 12

“Sampai hati ketawakan adik, huhu…” (muka sedih), keluh Ayang. “Ala, janganlah merajuk!! Nanti abg belikan hadiah besar punye… nak??”, pujukku. “Hehe… nanti dulu. Nak piki kejap! Ok, boleh la… hehe” (tersengih-sengih) “Ha… Sambung lah lagi bang!… Abang tak nak lah, lain kali ek! Alaaaaa… please… (nada memujuk) “Ok2!! Nak sambung dkt mana? Abg sambung kat tempat ‘stop’ td. Lepas tu, apa yg jadi?” tanya Syikin, adik no. 6.

“Abg pun da ingat-ingat lupa la. Abg tak jumpa dia selama lebih kurang 3 minggu. Masa tu abg ada program luar. So, xda kat kolej la. Abg g mane?”, sampuk Shikin. “Abg ikut kem jati diri kat langkawi masa tu. Bila da balik kolej, abg terserempak dgn dia kat kafeteria. Abg tak perasan pun dia ada kat situ. Bila abg masuk ja kat kafe tu, kebetulan dia baru nak keluar. Apa lagi, terserempak la. Dan….. Buat kali ke-2, abg terkena renjatan elektrik. Getaran menjalar lagi. Hati abg tidak keruan. Dubdap dubdapxxxx….. (Degupan semakin kencang). Apa yang berlaku, abg pun tak pasti. Abg cuba menenangkan diri abg sendiri.

“Ya Allah, apasal plak ‘bidadari cute’ ada kat sini ni?” Abg bertanya dalam hati. “Apahal pulak panggil dia ‘bidadari cute’ bang?” ajuk Ruzi. “Haha… Kan abg tak tau lagi sapa nama dia. Jadi, abg panggil jela dia ‘bidadari cute’. Napa, tak leh ke?”, sangkalku. “Iskh3x, tak patut, tak patuuuuut. Adakah patut panggil org bidadari. Itu memuji manusia tu! Panggil la muslimah ke. Nur ke. Atau nama perempuan solehah ke. Abg niiieeee….. Tapi takpe la.. Ikut suke hati abg la, janji abg teruskan cerita. lepas tu apa jadi? Hehe..

Apa boleh buat, abg kan jahil. Abg belasah jela. Abg tak tau apa perasaan dia masa tu. Entah2 dia tak perasan pun abg. Mungkin dia anggap abg ni sbg ‘no body’. Takpelah, biar jela. Janji abg teruskan langkah kaki. Nak tau tak, bila abg lalu jak dpn bidadari cute tu, dia tersenyum… ~.^ Punyelah hati abg berbunga2… Seronok gilee..Tak pasal-pasal abg tersenyum seorang diri. Tersengih sampai pagi.. haha… Mmg bahagia la hari tu.” Sambungku lagi. Aku pun terus bercerita tentang kisah hidupku kepada puteri-puteri hatiku. Banyak yang aku ceritakan, dari awal perkenalan kami, sehinggalah penamat perhubungan kami. Namun, tak semua yang dialami indah2 belaka. “Ingatkan panas sampai ke petang, rupanya hujan di tengah hari”.

“Bang, napa abg putus dengan kak Ima”, aju Ruzi. Hmmmmmm (Menarik nafas sedalam-dalamnya). Abg bukan putus la. Abg buka ja ikatan. Tali yang putus, susah nak disambung kembali. Kalau dapat sambung pun, mesti ada cacat celanya. Abg tak suka main putus-putus ni. Biarlah abg buka sahaja simpulan ikatan tu. Sbb tali tu bukan abg punya. Ada org lain lebih berhak memiliki tali tu. Terangku…. Hehe (tersenyum)….. “Abg ni, cakaplah betul2. Orang Tanya lain, lain pulak jawapannya. Sapa yang mintak putus bang? Dia ke abg? Soal puteri hatiku. Aku menghela nafas panjang. Kamu niiiii, tak habis-habis nak korek rahsia abg. Nanti, kesianlah abg, takda modal nak cerita lagi. Alaaa bang, bila nak cerita lagi. Ni je masa yang kita semua dapat berkumpul bersama. Lepas ni, masing-masing pergi ke perantauan. Kami nak tau jugak, kesudahannya. Adik tau, mesti abg bergaduh dengan dia kan? Lepas tu kak Ima minta putus sebab tak tahan. Kan kan kan??? Tiba-tiba ibu menyampuk. “Tak elok kata macam tu dengan abg kamu. Tak usahlah Tanya macam-macam lagi. Dah dah.. Pergi kemas ruang tamu dengan dapur tu. Dah lewat ni. Pastu g masuk tido”, arah ibuku.

“Takpa la bu. Bukan ada apa-apa pun. Lepas ni abg suruh adik-adik pergi settle kan kerja-kerja tu”, pintaku. “Baiklah, kalau nak tau sangat… Abg cerita la. =) Sebenarnya, abg yang minta putus. Abg kesian dengan kak Ima. Dia dihimpit dengan bermacam-macam masalah. Abg yang sedikit masalah ni pun da menghadapi tekanan yang luar biasa. Apatah lagi jiwa seorang perempuan sepertinya. Abg tau, mesti dia pun sakit jiwa dan menderita mendapat tekanan bertubi-tubi seperti itu. Dengan karenah keluarganya. Dengan tekanan dalaman perasaannya. Dengan abg lagi yang gila-gila ni. Mesti teruk perasaannya. Abg tak sanggup melihat dia menderita. Abg tak nak org yang abg sayangi dan cintai menderita semata-mata kerana abg. Abg nak hilangkan punca keresahannya. Jadi, abg membuat tindakan dengan membiarkan dia memilih pendapat keluarganya. Lagipun, abg telah membuat keputusan berdasarkan keputusan hati abg selepas bermunajat dalam istikharah. Semua yang abg perhatikan, abg rasakan dan tanda-tanda yang abg alami lebih berpihak kepada perpisahan. Akhirnya, abg melepaskan dia bersama org yang menyayanginya lebih daripada abg. Yang berhak ke atasnya. Ibu bapa yang menjadi keutamaan. Dan teman yang sentiasa mendampinginya ketika senang dan susah. Abg redha dan gembira melepaskannya ke tangan orang yang lebih baik daripada abg. Seorang lelaki sejati yang lebih sepadan dengannya, standing dengan dirinya. Abg lakukan semua ini kerana abg sangat menyayanginya. Abg sayangkannya lebih daripada segala-galanya. Tapi yang penting, abg percaya dengan keputusan abg. Abg yakin dengan ketentuan Ilahi. Abg pasti itulah tindakan yang terbaik bagi diri kami, Abg bersyukur sebab dipertemukan dengan insan secantik akhlaknya, budi pekertinya yang seindah rupanya. Abg bangga menjadi lelaki yang dapat menawan hatinya.” Aku menyudahkan ceritaku. “Ha, jom kita kemas!! Lain kali kita sambung lagi..” hehe (Senyum) “Yela, yela… nanti sambung lagi ek. K, stop, mari kita buat kerja………

*Tersedar dari lamunan pagi
--------------------------------------
"Adik-adik aku tu, pantang dengar cerita aku, mesti tanya macam2.... Erm, da pukul 10 pagi ni (sambil melihat jam). Baik aku bersiap awal. lepas ni nak pergi beli lauk-pauk kat pasar. pastu baru g masjid. kan hari ni hari jumaat. Nanti bapa suruh baca khutbah lagi, habislah. tak nak jadi macam tempoh hari lagi. hancur habis", keluhku. Aku pun bergegas meninggalkan bilikku dan mengapai kunci kereta di atas rak buku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cerita hati ^.~

Info, ini pasal 'Main Menu' di atas ni ^.~

1. kemBARA = Pengalaman seharian/bulan/tahun
2. kerJAYA = Pasal Kerja, selaku pendidik. RPH/RPT dll
3. kenANGAN = yg ni tidak lain tidak bukan pasal SMS.. hehe
4. kerisTALL = Tentang Mutiara kata/hikmah yg leh jadi pedoman
5. kALAM = Bacaan/ayat-ayat suci Al-Quran. Tentang khat jugak
6. KHaYaLaN = semua tentang khayalan la. Macam lagu2 ka.. Sajak ka... Hentam aja.. ^.~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Enjoy (^.~)

Terdapat ralat dalam alat ini

say TQ n sorry =)

"…dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak suka bahawa ALLAH mengampunimu. Dan ALLAH Maha Pengampun, Maha Penyayang.” – An Nur : 22

Nabi s.a.w bersabda, "Orang yang paling sabar di antara kamu ialah orang yang memaafkan kesalahan orang lain padahal dia berkuasa untuk membalasnya." (Riwayat Ibnu Abiduyya dan Baihaqi)