Sharing is caring =)

Ahad, 31 Julai 2011

"RAMADHAN"

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Wahai orang-orang Yang beriman! kamu Diwajibkan berpuasa sebagaimana Diwajibkan atas orang-orang Yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa. (Al-Baqarah: 183)
-----------------------------------------------------------------

Salam RAMADHAN.. Alhamdulillah, sampai jugak ke ramadhan. Rindu… Rindu sangat sangat. Ya Allah. Terima kasih kerana masih memberi peluang kepada hamba yang hina dina ini. Masih memberi peluang untuk sampai ke bulan yang mulia ini. Sesungguhnya aku sangat takut dan cinta kepadaMU. Didiklah hati ini supaya sentiasa taat mengerjakan suruhanMu dan meninggalkan laranganMu. Amiin.. Amiin.. Amiin. Ya robbal’aalamiin.

Sesungguhnya, banyak fadhilat yang terkandung di dalam bulan Ramadhan ni. Bukan sahaja berpuasa, menahan lapar dan dahaga (rasa sendiri macammana org-orang fakir yang menahan lapar), ada tarawih (solat berjemaah ramai-ramai selama sebulan), jadi ulat buku (baca quran/semangat sebab ada tadarus=baca ramai-ramai), sungkai=berbuka (alangkah lazatnya/sinonim ngan makan semanis kurma), jadik rajin nak buat qiam (sbb perut tak kekenyangan sentiasa=senang mau bangun malam), nafsu dapat didik (tak leh nak buat benda-benda maksiat), dan yang paling penting ada lailatulqadar.... Best3x!! Jom kita sama2 cari... Hehe... Dulu, masa kecik2 ada tanya bapa. “Napa mesti puasa pak? Kalau tak puasa boleh ka? Lapar la. Tidak tahan”, antara soalan yang aku ajukan kepada ayahanda tercinta. Kenapa kita mesti berpuasa ya? Pernah tanya diri sendiri tak? “Hehe… Saya pun tak tau jugak jawapannya.” Boleh tak jawab macam tu? Setiap suatu perkara yang kita lakukan mesti ada sebabnya kan. Dan semestinya, ada hikmah disebaliknya. ^.^ Tidaklah Allah jadikan sesuatu itu dengan sia-sia. Dalam Al-Quran sendiri (2:183) jelas menunjukkan perintah ibadah puasa ni. Sebab apa? Supaya kita bertakwa. ^.~ Masa dulu sampai sekarang, ingat lagi cita-cita yang selalu saya dambakan. "Ya Allah, matikanlah aku ketika malam lailatulqadar, ketika pintu nerakaMu ditutup dan Pintu syurgaMu terbuka"... Semoga dimakbulkan doa ini. Dari dulu sampai sekarang sampai akan datang sampai bila-bila. ^.~

Dikesempatan ini, saya mengucapkan "SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN", bulan yang penuh dengan barakah. Marilah sama-sama kita mengambil iktibar dan manfaat daripada bulan yang mulia ini. Selamat menjalani ibadah puasa. Jangan bagi tinggal biarpun satu hari ya (untuk lelaki sahaja). Yang perempuan tak tahu.. Hehe... Jom kita sama-sama 'reflek' kembali niat-niat yang dibaca masa puasa ni. Takut lupa pulak. ^.^

LAFAZ NIAT PUASA DAN BERBUKA PUASA


Lafaz Niat Puasa Untuk Sebulan:



Nawaitu souma syahri ramadhoona haadzihis sanati kullihi lillahi ta’aalaa
Niat: “Sahaja aku berpuasa sebulan pada bulan Ramadan bagi tahun ini kerana Allah Taala”
-------------------------------------

Lafaz Niat Puasa:



Nawaitu souma ghodin ‘an ‘adaa I, fardhi syahri ramadhoona haadzihis sanati lillahi ta’aalaa

Niat: “Sahaja aku berpuasa esok hari menunaikan fardhu Ramadhan tahun ini kerana Alalh Ta’ala”
-------------------------------------

Lafaz Niat Berbuka Puasa:



Allahumma laka soumtu wa bika aamantu wa ‘alaa rizqika afthortu birohmatika yaa arhamarrohimiin
Niat: "Ya Allah bagi Engkau aku berpuasa dan dengan Engkau beriman aku dan dengan rezeki Engkau aku berbuka dengan rahmatMu - wahai Yang Maha Pengasih dan Penyayang"
-------------------------------------

Semoga dapat membantu rakan-rakan mengingat kembali lafaz niat dan niat berpuasa. "Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku, dosa kedua ibu bapaku, dosa guru-guruku, dosa keluargaku, dosa sahabat-sahabatku, dosa muslimin muslimat sama ada yang masih hiudp mahupun yang telah meninggal dunia... Ya Allah, ku serahkan seluruh jiwa dan ragaku kepadaMu, pimpinlah daku, janglah Engkau biarkan aku lalai walau sesaatpun. Janganlah Engkau pesongkan hatiku setelah Kau beri hidayah. Lapangkanlah dadaku, perelokkanlah akhlakku, permudahkanlah urusanku... Amiin"..

Salam Ramadhan. Salam kemaafan. Salam Ibadah. Selamat Berpuasa. Selamat Bertarawih.. Dan selamat untuk semuanya... hehe.... Assalamualaikum... Subhanallah.. Alhamdulillah.. Allahuakhbar....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cerita hati ^.~

Info, ini pasal 'Main Menu' di atas ni ^.~

1. kemBARA = Pengalaman seharian/bulan/tahun
2. kerJAYA = Pasal Kerja, selaku pendidik. RPH/RPT dll
3. kenANGAN = yg ni tidak lain tidak bukan pasal SMS.. hehe
4. kerisTALL = Tentang Mutiara kata/hikmah yg leh jadi pedoman
5. kALAM = Bacaan/ayat-ayat suci Al-Quran. Tentang khat jugak
6. KHaYaLaN = semua tentang khayalan la. Macam lagu2 ka.. Sajak ka... Hentam aja.. ^.~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Enjoy (^.~)

Terdapat ralat dalam alat ini

say TQ n sorry =)

"…dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak suka bahawa ALLAH mengampunimu. Dan ALLAH Maha Pengampun, Maha Penyayang.” – An Nur : 22

Nabi s.a.w bersabda, "Orang yang paling sabar di antara kamu ialah orang yang memaafkan kesalahan orang lain padahal dia berkuasa untuk membalasnya." (Riwayat Ibnu Abiduyya dan Baihaqi)