Sharing is caring =)

Ahad, 3 Julai 2011

Aku kecundang, di jalan PERSAHABATAN 14

Warkah buat sang ratu...
--------------------------------

Assalamualaikum...
-Dari tiada aku datang dan kepada tiada aku pergi-
"Sesungguhnya engkaulah yang pertama dalam hidupku yang menjadi seorang rakan, teman, sahabat, adik yang tidak nampak manjanya & sang ratu yang pernah singgah di hatiku yang inginku nobatkan sebagai permaisuri di hatiku" ^.~

Teman yang ku kasihi.... ^.~
Sebagai seorang teman yang baru ku kenali, inginku berpesan kepada diriku & juga dirimu, Ikhlaskanlah diri untuk menjadi seorang muslimah yang mengejar 'title' SOLEHAH. Dambaan semua wanita di dunia fana menuju gerbang Ilahi di akhirat sana.
------------------------
Sesungguhnya, aku juga sepertimu, masih terkapai-kapai mencari jati diri. Sebagai seorang manusia yang hina, tidak terlepas untuk membuat dosa dan maksiat. Aku selalu dahagakan kasih, mendambakan penawar penyakit hati berupa nasihat-nasihat yang membina peribadi muslim sejati. Sesungguhnya,DUNIA yang dilihat adalah fana semata, tipu daya berupa keseronokan sementara. Jagalah peribadi dan akhlakmu kerana sebaik-baik perhiasan ialah wanita solehah yang disulami dengan peribadi yang mulia. Capai lah ia sehingga Kau menangis kerana Ilahi...
============================
Sahabatku yang ku cintai... ^.^
Sesungguhnya aku mengharap dipertemukan dengan seorang sahabat sejati, yang sentiasa memayungi daripada hujan fitnah dan cabaran hidup yang penuh duri dan liku. Sebagai seorang teman yang tidak rapat denganmu, aku mengajak dirimu memelihara pakaian hidupmu berupa takwa. Jagalah hubungan dengan Allah. InsyaAllah, Allah akan menjaga hubunganmu dengan manusia. Sesungguhnya, permainan hati itu penuh dengan tipu daya. Bahagia yang dirasa hanya sekejap saja. Tidak salah untuk mengucapkan kepada kekasihmu yang bergelar sang suami: "I love U", "Aku sayang kamu", "Aku mencintaimu" dan seumpamanya. Ini juga akan menjadi amalanku suatu masa nanti. Tetapi, sebaiknya, janganlah ia didedahkan kepada manusia. Apatah lagi ia hanya untuk tatapan manusia.
===================

Wahai adikku Imah yang manja lagi ku sayangi dan kukasihi... ~.~
Sebagai seorang abang, ingin abg berpesan kepadamu. Janganlah adik dengan suka2 menyayangi dan mencintai seseorang lelaki itu. Cinta yang di luar ikatan pernikahan itu, haram hukumnya kerana ia bisa mengundang dosa. Abg tau, adik memang banyak kali mengalami dan merasai makna percintaan. Abg pun sama juga, pernah merasainya.
Simpanlah kata-kata indah untuk suamimu yang tercinta. Tutuplah auratmu serapat-rapatnya. Sebagai seorang abang, aku ingin menasihatimu. Janganlah membiarkan dirimu menjadi tatapan sang lelaki yang bergelar buaya untuk memuaskan nafsu mereka. Sesungguhnya kecantikanmu itu hanyalah pinjaman daripada Allah untuk mengujimu. Jagalah amanah itu sebaik-baiknya. Jangan biarkan ia menjadi fitnah untuk dirimu yang menarikmu ke neraka. Na'udzubillahimindzaalikh...

Seorang lelaki yang memandang gambarmu yang cantik dgn nafsu, maka bertambahlah saham dosamu di buku amalanmu. Bayangkan jikalau yang memerhati itu adalah ramai bilangannya dan memujimu kerana nafsu. Alangkah besar dosa-dosa yang datang yang tidak disangka memenuhi saham amalmu. Berjaga-jagalah adikku. Aurat yang terdedah itu dosa. Samalah seperti seorang lelaki yang ghairah melihatmu dengan pakaian yang ketat dan menonjolkan bahagian2 auratmu. Syaitan itu ada di mana2, berwaspadalah. Abg bukan seorang manusia yang mulia. Jauh sekali utk mencapai taraf itu. Cuma abg berbicara atas dasar pengalaman bersama kaum sejenis abang. Kerana abgmu ini adalah lelaki dan pernah melalui dan merasai peristiwa seperti itu...
==================
Duhai sang ratu yang ku impi...
Aku pernah menginginkan untuk meletakkan dirimu di hatiku. Maafkan aku.
Aku pernah berhajat untuk menyunting dirimu menjadi pasangan hidupku dunia dan ukhrowi. Sebelum mengenalimu, aku telah menyapa taman 'Friendster' mu berulang kali. Aku sentiasa menantikan kehadiranmu dan menjenguk khabar berita yang berlaku di 'dinding' lamanmu. Aku beranikan langkah untuk mengetuk pintu hatimu. Kerana aku ikhlas utk mengenalimu dan menjadi teman sejati dalam hidupmu. Pernah ku tanya akan soalan kepadamu. "Sudikah untuk menjadi pasangan hidupku?" Soalan itu ku tanyakan dengan ikhlas dan jujur kepadamu. Andai di beri peluang, inginku menyarungkan tanda pertunangan dan pernikahan di jari manismu. Tapi aku tahu, itu mustahil bagiku kerana ada kumbang lain yang telah berjaya menakhluki hatimu. Apabila engkau war warkan tentang perubahan perhubungan statusmu. Maka, bermulalah saatnya aku rasa menjauh darimu. Sesungguhnya, haram hukumnya dalam islam mengganggu tunangan orang. Oleh itu, aku tiada hak untuk mencuba mendekatimu lagi, wahai bunga yang sudah dipetik orang. ^.~ Aku lepaskan dirimu kepadanya, dan aku berdoa semoga dikekalkan hubungan itu sehingga ke jinjang pelaminan. Aku juga tidak putus untuk berdoa semoga ada jodoh antara kita....
=================
Buat saudari Ima, gelaran yang ku beri bukan hanya saja2. Ada maksud tersirat disebalik namamu itu. Sebagai tanda ingatan mengenalimu. ^.~ Sesungguhnya banyak yang ingin abg coretkan untukmu. Namun tidak terungkai dengan kata-kata. Cukuplah ini sebagai bekalan kedua yang abg perkatakan kepadamu. Ingatlah selalu pesanan abgmu ini: "Jaga Diri, Hiasi Peribadi; Moga Menjadi Muslimah Sejati (Solehah).
Andai kata2 abg ini mengguris hatimu, Maafkanlah abg ya. Abg memang tidak layak untuk berbicara begini apatah lagi seorang yang asing dalam hidup Ima. Sesungguhnya bila Ima menganggap abg sebagai seorang abg, abg rasa bertanggungjawab untuk menegurmu. Sesungguhnya, abg hanyalah manusia biasa yang tidak terlepas dengan kata-kata nista. Terpulanglah kepada Ima, samada hendak menerima atau mengabaikan sahaja kata-kata abg ini ^^
------------------
Sentiasalah tanamkan sifat syukur kepada Allah. Pintalah pimpinan, petunjuk dan hidayah dariNYA. Semoga dikau sentiasa dalam peliharaanNYA....
=================
Tiada ucapan yang mampu abg perkatakan. Hanya ucapan ribuan terima kasih di atas peluang yang Ima berikan untuk abang mengenalimu. Abg sangat bersyukur kerana dipertemukan dengan insan sepertimu. Andai ada jodoh, kita akan bertemu lagi. Salam ingatan dari perantauan.
Marilah kita sama2 ikrarkan di dalam hati ""Aku mencintaimu kerana agama yang ada padamu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, hilanglah cintaku padamu." (Imam Nawawi)...
Semoga rasa cintaku terus segar kepadamu wahai bidadari idaman.. JDHP, MMMS.... Salam kemaafan... Assalamualaikum
------------------------------------------------

Warkah ini ku kirim di akhir perkenalan kita. Sebulan sebelum saat kau bergelar isteri orang. Hari ini adalah hari yang bersejarah dalam hidupmu. Aku bersyukur kerana engkau masih sudi mengundangmu ke majlis pernikahanmu. Maafku pinta kerana tidak dapat menghadirinya kerana kesibukan kerja disamping kedudukan yang jauh di seberang..

--> bersambung

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cerita hati ^.~

Info, ini pasal 'Main Menu' di atas ni ^.~

1. kemBARA = Pengalaman seharian/bulan/tahun
2. kerJAYA = Pasal Kerja, selaku pendidik. RPH/RPT dll
3. kenANGAN = yg ni tidak lain tidak bukan pasal SMS.. hehe
4. kerisTALL = Tentang Mutiara kata/hikmah yg leh jadi pedoman
5. kALAM = Bacaan/ayat-ayat suci Al-Quran. Tentang khat jugak
6. KHaYaLaN = semua tentang khayalan la. Macam lagu2 ka.. Sajak ka... Hentam aja.. ^.~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Enjoy (^.~)

say TQ n sorry =)

"…dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak suka bahawa ALLAH mengampunimu. Dan ALLAH Maha Pengampun, Maha Penyayang.” – An Nur : 22

Nabi s.a.w bersabda, "Orang yang paling sabar di antara kamu ialah orang yang memaafkan kesalahan orang lain padahal dia berkuasa untuk membalasnya." (Riwayat Ibnu Abiduyya dan Baihaqi)