Sharing is caring =)

Khamis, 21 Januari 2010

Sabar cikgu, SABAR!!!

Sekolah.. ooo sekolah.. Sejak bergelar cikgu ni, berbagai2 senario bertandang menghiasi tirai kehidupan. Apatah lagi apabila berhadapan dgn murid2 yg bermacam ragam. Secara automatik, kita akan bertindak untuk mencari penyelesaian terhadap masalah yang timbul dikalangan anak murid kita. Hari ini, aku berhadapan dengan satu masalah di mana seorang murid tidak dapat menjawab soalan yang berkaitan dengan penambahan nombor bulat yang melibatkan “Million”. Satu masa ku gunakan utk menerangkan tentang bahagian ni kepada semua org. Selebihnya, satu masa lagi dihabiskan dengan memberi tumpuan sepenuhnya kepada murid yang ada problem ni. Payah jugak nak terang. Alhamdulillah, bila aku ‘introduce’ cara baru dgn menggunakan sistem kotak (cara aku sndiri:haha), dia da mnampakkan tanda faham. Akhirnya, mlalui latihan banyak kali, barulah dia dapat buat soalan pnambahan sehingga 7-digit. Fuh! Boleh tension ni.. Sabaaaar.. pengajarannya, bersabarlah dengan tanggunjwb membina insan ni. Setiap ‘problem’, mesti ada cara penyelesaiannya. Cuma daripada kita untuk mencipta, mengguna, dan menerapkan dalam pengajaran kita…. =)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cerita hati ^.~

Info, ini pasal 'Main Menu' di atas ni ^.~

1. kemBARA = Pengalaman seharian/bulan/tahun
2. kerJAYA = Pasal Kerja, selaku pendidik. RPH/RPT dll
3. kenANGAN = yg ni tidak lain tidak bukan pasal SMS.. hehe
4. kerisTALL = Tentang Mutiara kata/hikmah yg leh jadi pedoman
5. kALAM = Bacaan/ayat-ayat suci Al-Quran. Tentang khat jugak
6. KHaYaLaN = semua tentang khayalan la. Macam lagu2 ka.. Sajak ka... Hentam aja.. ^.~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Enjoy (^.~)

say TQ n sorry =)

"…dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak suka bahawa ALLAH mengampunimu. Dan ALLAH Maha Pengampun, Maha Penyayang.” – An Nur : 22

Nabi s.a.w bersabda, "Orang yang paling sabar di antara kamu ialah orang yang memaafkan kesalahan orang lain padahal dia berkuasa untuk membalasnya." (Riwayat Ibnu Abiduyya dan Baihaqi)