Sharing is caring =)

Ahad, 6 Februari 2011

Aku kecundang, di jalan PERSAHABATAN 9

Tok tok tok!! (bunyi ketukan di pintuku) “Assalamualaikum… Im… Oh Im… Im tidur ka?” Suara ibuku kedengaran. “Boleh ibu masuk?”……………… “Masuklah bu.” Jawabku. Dengan cepat aku mengesat sisa air mataku dan membuat semuanya kelihatan seperti biasa. “Ibu ingatkan Im tidur. Sebab itu ibu ketuk pintu nak kejutkan. Takut terlepas waktu solat asar pulak. Dah lewat ni. Im da solat?” Dah bu. Jawabku dengan senyum yang manja. Senyum seorang anak kepada ibunya yang tecinta. “Erm.. Ibu nak tanya ni, Im dah jumpa calon yang sesuai belum? Haah!! Apa hal pula tiba-tiba ibu tanya macam tu?” Terkejut aku dengan soalan ibu. Dengan perlahan aku menjawab. “Belum lagi la bu. Belum jumpa lagi. Lagipun, siapalah yang nak dengan anak ibu yang seorang ni. Haha…. Lirikku. Dahlah takda rupa ni. Sekarang ni, susah nak cari la bu. ‘Especially’ bila dah kerja ni. Yang jumpa hari-hari rakan sekerja ja. Kebanyakan yang sudah kahwin. Yang ada pun jual mahal. Lagipun Im kurang berkenan. Kan ibu ada cakap, kalau boleh cari yang dekat saja. Sebab tulah tak dapat-dapat lagi. Hehe…” gurauku.. “Laa… nak cari pasangan pun susah?? Takkanlah tak jumpa langsung?” sambung ibuku. “Erm.. Takpalah. Ibu tak nak Im terkenang kawan lama Im tu. Ibu tahu, Im asyik fikirkan budak tu. Lupakan jela si Ima tu. Lagipun dia dah jadi tunangan orang. Tak baik nak dikenang-kenang. K!!” Pujuk ibuku. Aku hanya memasang telinga mendengar nasihat seorang ibu. “Erm… Tak silap ibu, bapa kamu ada bagitau tentang anak kawan dia tu. Anak cikgu Halim. Kenal tak? Rasa-rasanya budak tu masih belajar lagi. Tak silap ibu macam Im juga. Belajar di maktab Gaya. Dia ambil kos pengajian islam kalau tak salah ibu. Kalau Im nak, leh kita risik anak dia.” Usik ibuku. “Ala bu.. tak payahlah bu. Lagipun kita tidak tahu budak tu macam mana kan. Mungkin sudah ada teman istimewa. Mungkin juga dia tidak suka dengan Im. Malulah Im kalau macam tu. Tak nak lah bu!!” Sangkalku.

“Hmm.. kalau macam tu, tidak apa lah. Sekarang ni, Ibu nak minta persetujuan Im ja. Nak ibu dengan bapa kamu cuba tak? Kalau Im setuju, ibu akan beritahu bapa kamu. Boleh kami tolong aturkan. Cuba dulu kan. Manalah tahu ada rezeki.” Nasihat ibuku. “Terpulanglah bu. Im ikut ja mana yang terbaik. Im tak kisah. Buatlah apa yang ibu dan bapa rasa patut. Im ok ja.” Sahutku…. “Baiklah kalau Im dah kata macam tu. Nanti ibu bagitau dengan bapa kamu. Ibu nak keluar dulu. Nak sediakan makan malam.” Ibu beredar selepas aku duduk di tepi katil. Aku termenung melihat ke luar jendela. “Ada-ada saja ibuku ni”. Bisik hati kecilku. Memang dah biasa ibu menjengukku. Terutamanya bila aku ada di rumah. Jadi anak manjalah katakan. Apa yang aku nak, InsyaAllah semuanya dapat. Rasa macam anak kesayangan pula. Hahaha. Sampaikan semua adik-adikku ‘jeles’. “Kalau abg balik rumah jak, mesti ibu yang akan masak. Selalunya kak Ruzi (Adik yang ke-3) jak yang masak. Nampak sangat ibu sayangkan abang lebih daripada kami.” Keluh adik yang bongsu, Ayang. “Yalah, kalau abg balik jak, mesti makanan sedap-sedap”. Sambung Ruzi lagi. “Eh.. Kamu ni ada-ada jak. Mana ada macam tu. Ibu sayangkan kita semua sama jak lah. Biasalah tu kalau abg dapat lebih perhatian sikit. Kan abang jarang-jarang balik. Hehe…” Terangku kepada mereka. “Yalah tu. Abang tu memang mengada. Malaslah nak cakap dengan abang. Jom dik kita tolong ibu!”. Ajak Ruzi kepada adik bongsuku. Biginilah suasana apabila musim cuti, bila mana semua orang berkumpul di rumah. Macam-macam ragam. Jenuh juga nak layan karenah mereka. Tapi yang seronoknya, bila dah kumpul ramai-ramai mesti ‘happening’ gila. Riuh-rendah ja rumah kami. Terasa indahnya hidup dalam sebuah keluarga yang ceria dan sederhana begini. Syukur Alhamdulillah, permata hati ayah dan bonda semuanya baik-baik belaka. Tiada kambing hitam yang menggugat kesejahteraan dan kedamaian keluarga kami. Semoga dijauhkan daripada unsur-unsur negatif tersebut. Peliharalah keluarga kami ya Allah………

MALAM YANG HENING

Pada malam itu, keluargaku meraikan sambutan hari lahir adik-adikku. Kebetulan ada yang lahir pada bulan yang sama. Termasuklah diriku sendiri. Semuanya tiga orang. Oleh itu, sambutan itu diadakan secara ringkas disusuli oleh majlis berdoa selamat. Bila ada majlis, mestilah ada hadiahnya juga kan. Alhamdulillah, walaupun tak padan dengan usia, aku turut mendapat hadiah daripada kaum kerabat keluargaku. Ada yang memberikan kad la. Ada yang bagi hadiah dalam bentuk bungkusan. Ada pulak melalui ucapan. Dan bermacam-macam lagi. Tetapi ada satu hadiah yang amat ku minati. Hadiah daripada seorang yang istimewa. Hadiah daripada ibu dan bapaku. Aku mendapat dompet daripada ayah dan bonda. Gembiranya hatiku. “Ibu, kenapa belikan abang dompet?” Tanya seorang adikku tatkala aku membuka bungkusan hadiah tersebut. “Ibu tengok, dompet abang kamu tu dah lusuh, dah lama tidak tukar. Sebab tu ibu belikan yang baru.” Jawab ibu. “Ibu, mahallah dompet ni ibu. Membazir ja. Kan baik simpan.” Aku menyuarakan rasa tidak puas hati. “erm, takpa lah. Bila lagi ibu dapat peluang nak berikan hadiah untuk anak-anak ibu. Setahun sekali ja pun.” Sahut ibuku. “hehe.. ok.. Terima kasih ya bu. Terima kasih juga pak. Dan juga untuk adik-adik abang yang tercinta. Abang sayangkan kamu semua.” Ucapku dengan nada yang sayu. Kami pun saling bersalam-salaman. “Maafkan salah abg ya kot-kot la ada silap dan salah.” Pintaku kepada ahli keluargaku……………

“Abang, napa abang simpan lagi gambar kaki ma tu? Tak baik tau.” Tanya Ruzi. “Eh eh.. Ada gambar dia ek? Hehe… aku tersenyum dengan pertanyaan adikku. “Bang… ceritalah cmna abg leh kenal dengan kak Ima tu.”
Malam itu berlalu dengan penuh bahagia. Bahagia yang mempercepatkan langkah masa. Tidurku lena dibuai mimpi indah………………..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cerita hati ^.~

Info, ini pasal 'Main Menu' di atas ni ^.~

1. kemBARA = Pengalaman seharian/bulan/tahun
2. kerJAYA = Pasal Kerja, selaku pendidik. RPH/RPT dll
3. kenANGAN = yg ni tidak lain tidak bukan pasal SMS.. hehe
4. kerisTALL = Tentang Mutiara kata/hikmah yg leh jadi pedoman
5. kALAM = Bacaan/ayat-ayat suci Al-Quran. Tentang khat jugak
6. KHaYaLaN = semua tentang khayalan la. Macam lagu2 ka.. Sajak ka... Hentam aja.. ^.~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Enjoy (^.~)

Terdapat ralat dalam alat ini

say TQ n sorry =)

"…dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak suka bahawa ALLAH mengampunimu. Dan ALLAH Maha Pengampun, Maha Penyayang.” – An Nur : 22

Nabi s.a.w bersabda, "Orang yang paling sabar di antara kamu ialah orang yang memaafkan kesalahan orang lain padahal dia berkuasa untuk membalasnya." (Riwayat Ibnu Abiduyya dan Baihaqi)