Sharing is caring =)

Khamis, 4 Februari 2010

Rumah ku, Syurgaku..

“Nak, kalau anak berada di tempat org, tak kira di mana2 sahaja, ingat pesan pakcik ni, kalau kita baik dengan orang, InsyaAllah orang akan lebih baik lagi dengan kita, tetapi kalau kita jahat dgn org, org pun akan lebih jahat dengan kita.” Kata-kata itu terus berlegar-legar di ruang mindaku. Kalimat berharga itu diluahkan oleh seorang pakcik ketika aku berada di surau antara waktu maghrib dan isyak. “Ada benarnya kata-kata yang disampaikan kepadaku itu”. Bisik hati kecilku. Memang benar, pada pendapatku semuanya bermula daripada individu itu sendiri. Jika kita baik dengan org, mesti orang pun akan bersikap baik dengan kita dan sebaliknya…. Setuju tak? Anda pun semestinya lebih arif untuk menilainya… =)

Teringat pulak zaman2 kegemilangan sewaktu berada di maktab lu (kini IPGM Kampus Pulau Pinang). Kadang2 tersenyum sendirian apabila mengimbau zaman silam sewaktu berada di menara gading dulu. Macam2 perangai dan sifat org yang ku temui. Alhmdllh, aku bersyukur kepada Allah kerana dipertemukan dengan sahabat2 yang satu fikrah denganku yang banyak membimbingku mengenal lebih dalam lagi akan ilmu agama. Tidak ku nafikan bahawa diri ini merupakan seorang yang jahil dalam aspek keagamaan, sentiasa dihanyutkan arus duniawi yang tidak putus-putus menghasut diri ini. Rasa bersyukur sangat2 kerana Allah memilih hati ini untuk selalu dekat dengan rumahNya. Hati ini terdidik untuk menjauhi segala kemaksiatan dan kemungkaran yang mana sentiasa hinggap menjangkiti jiwa manusia yang mampu merabak dan menghitamkan peribadi dan perilaku seseorang.

Melalui-mu, aku temui kedamaian. Melalui-mu juga aku temui akan kasih sayang persaudaraan dan persahabatan.. melalui-mu aku temui jalan menuju kepada Tuhan. Mlalui-mu aku dapat memahami akan erti sebenar kehidupan.. Dari rumahMu aku mengenal erti kehambaan. BAITULLAH. Tempat ku mendamba kasihMu Tuhan. Padamu ku fahami erti cinta yang sebenarnya… "Ya Allah, kuatkanlah hatiku untuk sentiasa melaksanakan perintahMu dan menjauhi laranganMu"…amiin…

2 ulasan:

  1. Melalui-mu, aku temui kedamaian. Melalui-mu juga aku temui akan kasih sayang persaudaraan dan persahabatan.. melalui-mu aku temui jalan menuju kepada Tuhan. Mlalui-mu aku dapat memahami akan erti sebenar kehidupan.. Dari rumahMu aku mengenal erti kehambaan. BAITULLAH. Tempat ku mendamba kasihMu Tuhan. Padamu ku fahami erti cinta yang sebenarnya… "Ya Allah, kuatkanlah hatiku untuk sentiasa melaksanakan perintahMu dan menjauhi laranganMu"…amiin…

    Amin ya rabb.. kata2 yg indah.. (^_*)

    BalasPadam
  2. thanks cahayamata =) thanks kerna sudi singgah dan komen... hati ini kembali bersemangat dengan suntikan mutiara kata dari anda...

    BalasPadam

Cerita hati ^.~

Info, ini pasal 'Main Menu' di atas ni ^.~

1. kemBARA = Pengalaman seharian/bulan/tahun
2. kerJAYA = Pasal Kerja, selaku pendidik. RPH/RPT dll
3. kenANGAN = yg ni tidak lain tidak bukan pasal SMS.. hehe
4. kerisTALL = Tentang Mutiara kata/hikmah yg leh jadi pedoman
5. kALAM = Bacaan/ayat-ayat suci Al-Quran. Tentang khat jugak
6. KHaYaLaN = semua tentang khayalan la. Macam lagu2 ka.. Sajak ka... Hentam aja.. ^.~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Enjoy (^.~)

Terdapat ralat dalam alat ini

say TQ n sorry =)

"…dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak suka bahawa ALLAH mengampunimu. Dan ALLAH Maha Pengampun, Maha Penyayang.” – An Nur : 22

Nabi s.a.w bersabda, "Orang yang paling sabar di antara kamu ialah orang yang memaafkan kesalahan orang lain padahal dia berkuasa untuk membalasnya." (Riwayat Ibnu Abiduyya dan Baihaqi)