Sharing is caring =)

Jumaat, 6 April 2012

Air Yasin



Ertinya: "Hati Quran itu ialah Yasin. Tiada dibaca oleh seseorang berkehendak kepada Allah dan hari akhirat melainkan dia diberi keampunan. Bacalah surah Yasin ke atas orang-orang yang hampir mati diantara kamu."

(Riwayat Ahmad dan Abu Daud)

Sabda Rasulullah s.a.w:



Ertinya: "Barangsiapa membaca surah Yasin pada pagi hari, Allah tunaikan segala hajatnya."

Assalamualaikum, Salam mesra untuk sahabat pembaca sekalian. Apa khabar? Semoga sihat walafiatlah hendaknya.

Kali ni, saya ingin berkongsikan satu amalan yang baik utuk kita amalkan dalam kehidupan kita. Saya baru tahu dan baru mula untuk mengamalkan. Caranya mudah sahaja. Air yasiin kita amalkan sebagai minuman pagi dan petang. Air yasiin boleh diperolehi melalui bacaan beramai2 di masjid pada malam jumaat ataupun boleh dibeli di kedai yang berkenaan.

Sebenarnya kita sedia maklum bahawa kandungan air dalam tubuh manusia adalah sebanyak 75% manakala dalam tisu otak sebanyak 85% peratus.

Air harus di gunakan setiap hari kerana tubuh manusia dapat berfungsi tanpa air. Untuk mengetahui kepentingan air pada tubuh kita, sila lihat keperluan air pada setiap organ organ tubuh di bawah:

1. Otak

Tubuh yang cukup kandungan air akan membuat daya ingatan lebih tajam, perasaan stabil dan motivasi lebih baik. Jika kecukupan air dalam tubuh baik, kemampuan kita dalam memecahkan masalah juga akan meningkat.

Para ilmuwan menyebutkan kekurangan air akan menyebabkan aliran oksigen ke kawasan otak berkurangan sehingga sel-sel saraf menyusut sementara. Sebab itu kita lihat orang yang haus atau dahaga akan mudah marah..

2. Mulut

Air akan menjaga tenggorokan dan bibir lebih basah dan menjaga bibir mulut dari kekeringan. Keadaan mulut yang kering bisa memicu bau mulut dan rasa yang tidak enak, bahkan gigi berlubang.

3. Jantung

Kekurangan air akan menyebabkan penurunan isipadu darah sehingga jantung akan bekerja lebih kuat dalam mengepam darah agar sel-sel tidak kekurangan oksigen. Akibatnya aktiviti fizikal ringan seperti naik tangga atau berlari akan terasa lebih memenatkan

4. Peredaran darah

Tubuh mengeluarkan haba panas dengan cara melebarkan pembuluh darah yang dekat dengan permukaan kulit sehingga aliran darah lebih cepat dan panas lebih banyak yang dikeluarkan.

Bila kita kekurangan air, haba semakin tinggi

5. Otot

Bila air cukup dalam tubuh terutama sel ia akan menyediakan nutrien yang cukup dan membantu otot berfungsi dengan baik Air juga penting untuk menggerakan sendi.

6. Kulit

Jika seseorang menderita kekurangan air, kulit menjadi kering. Keadaan ini berbeda dengan kulit kering,

7. Ginjal

Ginjal memerlukan air untuk berfungsi, jika tiada air, ginjal atau buah pinggang tidak dapat bekerja. Maka akibatnya ginjalnya akan rosak.

(sumber: http://rahsiadietwanita.blogspot.com/2011/10/kepentingan-air-pada-tubuh-manusia.html)

Begitulah antara kepentingan air dalam tubuh badan kita. Apa kata mulai hari ini kita amalkan meminum air Yasiin menggantikan air biasa. Sebenarnya air Yasiin dapat merawat penyakit-penyakit ganjil yang disebabkan oleh gangguan makhluk halus. InsyaAllah. Mari pakat-pakat transform kehidupan rutin seharian kita dengan menerapkan nilai-nilai ibadah dalam kehidupan kita. Selain diminum, boleh juga di campurkan dalam masakan seperti nasi, lauk-lauk dan kuih-muih. Apatah lagi dapat digunakan sebagai air mandian dan cucian. Caranya mudah sahaja, iaitu mencampurkan sedikit(setitik pun memadai) air yasiin ke dalam air yang akan digunakan untuk tujuan masakan, cucian dan sebagainya. Ringkaskan. So, jom kita beramal. =) Salam ingatan dan munasabah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cerita hati ^.~

Info, ini pasal 'Main Menu' di atas ni ^.~

1. kemBARA = Pengalaman seharian/bulan/tahun
2. kerJAYA = Pasal Kerja, selaku pendidik. RPH/RPT dll
3. kenANGAN = yg ni tidak lain tidak bukan pasal SMS.. hehe
4. kerisTALL = Tentang Mutiara kata/hikmah yg leh jadi pedoman
5. kALAM = Bacaan/ayat-ayat suci Al-Quran. Tentang khat jugak
6. KHaYaLaN = semua tentang khayalan la. Macam lagu2 ka.. Sajak ka... Hentam aja.. ^.~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Enjoy (^.~)

say TQ n sorry =)

"…dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak suka bahawa ALLAH mengampunimu. Dan ALLAH Maha Pengampun, Maha Penyayang.” – An Nur : 22

Nabi s.a.w bersabda, "Orang yang paling sabar di antara kamu ialah orang yang memaafkan kesalahan orang lain padahal dia berkuasa untuk membalasnya." (Riwayat Ibnu Abiduyya dan Baihaqi)