Sharing is caring =)

Jumaat, 28 Januari 2011

Aku kecundang, di jalan PERSAHABATAN 7

……………….. Masa cuti ni, aku gunakan untuk menyibukkan diriku sendiri. Antara aktiviti yang ku gunakan adalah dengan membaca novel-novel spiritual yang membina peribadi dan meningkatkan motivasi untuk menempuh pancaroba dunia. Semalam aku menerima sms daripada seorang kenalan. “Abg Im, abg tau tak yang kak Ima da bertunang? Nanti kalau ada masa, abang tengok la ‘page’ dia. Banyak gambar dia. Meriiiaaaah!! Jangan sedih ya. Kalau abang perlukan seseorang, kami akan sentiasa ada untuk menjadi pendengar setia.” Kata Asiah kepadaku. Walaupun kerja gila yang aku timbulkan dulu menjarakkan diriku dengannya, namun masih ada secebis harapan untuk bersamanya. “Dahlah, usah di layan perasaan tu! Pesan ibuku apabila mengetahui jalan cerita sebenar hidupku. Walaupun ibu adalah orang yang paling keras membantah perhubungan kami pada mulanya, namun setelah masa berlalu perlahan-lahan aura perasaannya berkurang. Kalau dulu ibu memaksa untuk aku cari yang lain. Tak sesuai katanya. “Ramai lagi perempuan di luar sana, ibu tidak mahu kamu mencari orang jauh, nanti abg akan tinggalkan ibu. Cukuplah abg dah berjauhan dengan ibu selama ni. Masa abang dari sekolah lagi, tinggal di asrama. Lepas tu pergi ke kota kinabalu, belajar di uitm. Kemudian pergi ke perantauan, di semenanjung. Semakin lama, semakin jauh abang tinggalkan ibu. Janganlah kali ni pun, abang nak tinggal di sana pulak!!” Tegas ibu kepadaku. Permintaan seorang ibu tidak dapat untukku penuhi. Aku serba-salah. Antara keluarga dan pilihan hatiku. Yang mana perlu ku pilih. Aku tahu, masa tu pun Ima mendapat tentangan yang sama denganku. Lebih lagi berlipat kali ganda. Aku kasihan dengannya. Aku tidak mampu untuk membuat pilihan itu. Kalau boleh, akanku pilih kedua-duanya. Jauh sekali untuk melepaskan salah satunya. Ya Tuhan, apa yang perlu aku lakukan???................
Sejarah lama itu, mematangkan lagi pemikiranku. Aku hanya mampu tersenyum. Senyum yang tiada rasa. Hampa. Sambil membelek diari lama, aku terpandang akan mutiara kata yang pernah menjadi pedomanku. “Cinta itu ialah apabila anda bertemu dan membuat pilihan yang tepat. Usah tangisi akan perpisahan sebaliknya tangisi akan pertemuan. Tanpa pertemuan, maka tiadalah perpisahan.” Dulu, masa aku rajin mencatat kata-kata hikmah dan kata-kata cinta daripada buku-buku dan internet. Pada masa tu, aku terketawa apabila membaca ayat-ayat cinta ni. Hahaha…. “Betulkah kata-kata ni. Mengarut saja. Mana ada orang yang bercinta lepas tu menyalahkan pertemuan pulak. Tak patut betul. Kalau tak nak putus, janganlah bercinta.” Fikirku. Sekarang, baru ku faham akan maksud tersirat kata-kata tu. Hanya orang yang makan cuka, akan rasa masambya. Dan hanya orang yang makan gula akan rasa manisnya. Dan kini, aku yang termakan garam, terasa sangat akan masinnya. Masin yang boleh mereputkan jiwa. Tidak mampu mengawet perasaan ini. Hahahaha. Aku mentertawakan diriku sendiri. Aku merasakan, orang lain yang ada di sekelilingku turut mentertawakanku………

Sedang hati pilu dilanda badai kecewa, hati ini terus diserang bertubi-tubi oleh pelbagai fitnah dan tohmahan manusia berhati batu. Apa tidaknya, yang kaca dinilai permata. Yang indah nampak buruk di mata. Biarlah! Biarlah mereka berkata dusta. Apa yang penting, aku perlu kuat untuk menyokong diriku sendiri, untuk terus menebar bakti, di sungai penuh duri. Setelah genap setahun di bumi kenyalang, bermacam-macam peristiwa yang menjengah jendela hidupku. Andai yang manis, ku telan untuk menghilangkan duka. Andai yang pahit, ku simpan untuk membina jiwa. Jangan dibuang yang pahit, kerana banyak kebaikan yang dating setelah pahit menyuntik ke dalam diri. “Redhalah dengan apa yang terjadi!” Pesan sahabat karibku sentiasa menjadi pedoman untuk meneruskan hidup ini……………..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cerita hati ^.~

Info, ini pasal 'Main Menu' di atas ni ^.~

1. kemBARA = Pengalaman seharian/bulan/tahun
2. kerJAYA = Pasal Kerja, selaku pendidik. RPH/RPT dll
3. kenANGAN = yg ni tidak lain tidak bukan pasal SMS.. hehe
4. kerisTALL = Tentang Mutiara kata/hikmah yg leh jadi pedoman
5. kALAM = Bacaan/ayat-ayat suci Al-Quran. Tentang khat jugak
6. KHaYaLaN = semua tentang khayalan la. Macam lagu2 ka.. Sajak ka... Hentam aja.. ^.~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Enjoy (^.~)

say TQ n sorry =)

"…dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak suka bahawa ALLAH mengampunimu. Dan ALLAH Maha Pengampun, Maha Penyayang.” – An Nur : 22

Nabi s.a.w bersabda, "Orang yang paling sabar di antara kamu ialah orang yang memaafkan kesalahan orang lain padahal dia berkuasa untuk membalasnya." (Riwayat Ibnu Abiduyya dan Baihaqi)