Sharing is caring =)

Isnin, 20 September 2010

D Mercu Menara Kejayaan


Rasa ingin berkongsi saat-saat mengembirakan dan membanggakan dalam lembaran hidupku. Salah satunya, saat menerima segulung ijazah. Saat bergelar graduan. =) Alhmdulillah, akhirnya perjalanan di menara gading telah menemui titik koma. Tak sampai noktah lagi. Haha.. ‘mybe’, lepas ni nak sambung lagi, tapi tak tahu lagi la bila. InsyaAllah bila ada kemampuan dan peluang. Erm, sebenarnya ‘batch’ kami beruntung kerana mendapat peluang untuk mengikuti ‘twinning programme’ bersama universiti luar negara. Banyak perkara yang berbeza dapat kami pelajari yang menyediakan suasana kelainan berbanding sistem pembelajaran masa kini di negara kita. Program kami lebih dikenali sebagai ‘Program Deakin’ yang bertepatan dengan nama universiti yang diikuti. Daripada suasana orang kampung, ke bandar, kemudian bandaraya dan seterusnya mengenali keadaan negara luar. Dengan rasa bersyukur, aku bangga kerana terpilih sebagai orang yang terpilih dikalangan yang terpilih. Pedulilah apa orang kata, janji kita buat apa yang betul dan kita selesa untuk melakukannya.. kan?? =)

Biasanya saat manis berada di maktab adalah ketika bersama rakan-rakan. Berkongis suka dan duka. Kepada yang ber’couple’ tu mungkin inilah saat yang amat manis dalam hidup mereka. Tetapi ingat, manis itu jugalah penyebab kepada kepahitan. Bila mana ia dimasak secara berlebihan. Ibarat gula yang manis apabila dipanaskan ke tahap maksimum akan mengubah rasanya kepada pahit. Oleh yang demikian, berpada-padalah ketika mencurahkan rasa kasih. Banyak berlaku sekarang ni kes putus cinta, curang dan ada yang terlebih teruk lagi. Dan kebanyakan mangsanya ialah kaum hawa. Bukannya ingin menyalahkan kaum sendiri tetapi itulah hakikatnya. Walaubagaimanapun, bangsa adam tidaklah boleh dipersalahkan 100%, kerana segelintir dikalangan kita ada yang dipermainkan juga. ‘so’, fikirlah sendiri. Semuanya da besar panjang bukan budak-budak lagi. (bak kata lec dulu: BESAR, p a n j a n g, dan berBULU). Entah apa yg beliau maksudkan… haha

Mungkin aku tidak sebaik nasib kawan-kawan atau adik-adik yang berpeluang pergi dan belajar di luar negara, tetapi, ‘atleast’ dapatlah juga merasai tempiasnya. Sekarang ni, dah bergelar ‘pendidik’. Memang ‘simple’ gelarannya tetapi amat besar amanahnya. Jadi, kepada rakan-rakan yang masih belajar lagi tu, gunakanlah peluang dan masa anda belajar itu se-optimum yang mungkin. Anda tidak akan merasainya lagi selepas ini. Segala-galanya akan berubah tatkala kita bergelar seorang ‘pendidik’, setiap mata akan tertumpu kepada kita, segala tingkah-laku kita, pertuturan kita, pakaian dan boleh dikatakan disegenap aspek kehidupan, kita akan diperhatikan dan dinilai oleh masyarakat. Jadi, berhati-hatilah. Tugas kita bukannya mudah. Rebutlah peluang sementara anda berada dilandasan itu. Apabila dah keluar kelak, memang susah untuk mengalaminya lagi. Bak kata orang tua-tua, peluang itu hanya datang sekali dan jarang sekali datang berkali-kali. Kalau kita tidak merebutnya, orang lain akan merebutnya terlebih dahulu. Perjalanan hidup ini hanya boleh dirasai dan dialami oleh sesiapa yang pernah dan ingin melaluinya. Itulah ‘pengalaman’, ibu kepada ‘kunci’ kehidupan. Renung-renungkanlah =)

2 ulasan:

  1. Tahniah Abg Mie!!..seronok bile dgr senior dah grad.Doakan kami juga ya!=)

    BalasPadam
  2. thanks =) isyaAllah.. abg sentiasa mendoakan warga ipp...

    BalasPadam

Cerita hati ^.~

Info, ini pasal 'Main Menu' di atas ni ^.~

1. kemBARA = Pengalaman seharian/bulan/tahun
2. kerJAYA = Pasal Kerja, selaku pendidik. RPH/RPT dll
3. kenANGAN = yg ni tidak lain tidak bukan pasal SMS.. hehe
4. kerisTALL = Tentang Mutiara kata/hikmah yg leh jadi pedoman
5. kALAM = Bacaan/ayat-ayat suci Al-Quran. Tentang khat jugak
6. KHaYaLaN = semua tentang khayalan la. Macam lagu2 ka.. Sajak ka... Hentam aja.. ^.~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Enjoy (^.~)

Terdapat ralat dalam alat ini

say TQ n sorry =)

"…dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak suka bahawa ALLAH mengampunimu. Dan ALLAH Maha Pengampun, Maha Penyayang.” – An Nur : 22

Nabi s.a.w bersabda, "Orang yang paling sabar di antara kamu ialah orang yang memaafkan kesalahan orang lain padahal dia berkuasa untuk membalasnya." (Riwayat Ibnu Abiduyya dan Baihaqi)